Hej.
Ska till och lägga värmekabel på ett betonggolv där det har legat en linoleummatta/plastmatta. Ovanpå betongen är det 1-2mm material(det mörkgråa på bilden) som jag inte vet vad det är och om jag överhuvudtaget kan lägga kabeln direkt emot. Kan det vara nån form av flytspackel eller lim? Någon som vet?
Om det skulle vara lim, kan det då vara farligt att lägga kabeln direkt mot? Givetvis ska jag prima först.
Tacksam för svar.
jeppe

• IMG_1152.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är nog gammalt mattlim, kanske med delar av mattans undersida i. Vad ska du ha för golv ovanpå?

Edit: Det ser ju ut att lossna fint, så jag tycker att du ska ta bort det oavsett. Och ska du spackla eller lägga klinkers så är det inget snack om saken, det måste bort.

Jag ska ha klinker. Det är inte en del av den gamla mattan, den följde med fint när jag drog loss den.
Dock blir jag mer och mer övertygad om att det är flytspackel. Det är hårt som betong och sitter stenhårt på 90% av ytan och när jag hackar lite med stämjärnet på olika ställen så varierar tjockleken med ett par mm. På de ställen där det är som tunnast så har det dock lossnat som på den första bilden. Detta när jag drog bort mattan. Ska jag ha bort allt innan spackling så kommer jag få tillbringa hela helgen på knä. Stämjärnet i vänster hand och hammaren i höger...:-/
Bifogar en bild på hur mattlimmet(det randiga) ser ut ovanpå "flytspacklet".

• IMG_1155.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, då så. Då såg jag helt fel. Det såg ut som en sorts filtliknande limgrej som man hittar under mattor ibland, mjukt och släpper ganska lätt.

Men då är det säkert spackel, och om det sitter hårt fast är det bara att köra på.

Jo, jag tror jag kör så det ryker.
Förresten, är det nån fara med det tunna limskiktet ovanpå flytspacklet? Inget som kan ge problem vid kontakt med den heta kabeln? I och för sig så limmar man ju fast själva kabeln så det borde ju inte vara nån fara på taket.
Tusen tack för hjälpen Jon.

Det kan jag inte tänka mig, man lägger ju kabel direkt på spån ibland. Så varm blir den ju inte.

Och det var så lite så. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.