Hej

Har en kåk byggd -65 platta på mark. Huset är inget problem med och så vill jag att det skall förbli. Detta får mig att tveka lite på min önskan att lägga ny ekparkett över det befintliga furu och klinkersgolvet.

Mina farhågor:

- självventialtionen, fukttransporten från betongplattan genom furugolvet och klinkergolvet skullle avta genom att lägga ytterligare ett lager golv på detta. Inge bra .

- riva bort befintligt golv och lägga flytande borde få samma problem

Jag är skraj att ändra på sytem som fungerar bra! Tips på lösning emotas tacksamt

Någon som vet vart man kan vända sig med denna fråga, jag menar "expert" ?

Nu är jag långt från någon expert på de här, men om du har möjlighet så skulle jag rekommendera något ventilerat system, det hänger ju lite på takhöjden med. Kika på ex. Produkter

I ett liknande läge vände jag mig till flera experter och fick råd som gick i olika riktningar. I Göteborg finns något som heter Byggcentrum där man kan fråga om råd bla.

Mitt fall i korthet: Badrumsrenovering i hus från -63 med oisolerad platta.

Problemet: Golvvärme skulle installeras och jag var orolig för hur det skulle påverka fuktvandring mm. i huset.

Lösningsförslagen från experter: 1. Lägg vanlig betong på den gamla plattan och tätskikta ovanpå. 2. Undvik golvvärme, risk för att fukten dras upp i intilliggande rum 3. Det är OK att lägga frigolit ovanpå den gamla plattan och sen avjämningsmassa med golvvärme.

Lösningen: Det fjärde förslaget gick jag på: EPS-cement isolerande betong utan kapilärbrytande förmåga, Inget tätskikt utanför duschhörnan. Med detta så tillåter jag fuktvandring genom hela plattan som vädras ut i badrummet och inte påverkar intilliggande rum. Denna lösning fungerar för material "som andas".

Tack för svar. Något ventilerat golvssystem är jag inte road av. Blir nog till att antingen riva bort allt golv och lägga in nytt riktigt trägolv, eller eventuellt klinkers. Båda dessa lösningar borde inte förändra förhållandena

I vårt hus från -67 med antagligen oisolerad platta fick jag oxo 28 olika lösningar. Efter rådslag med en besiktningsman så blev det,
slipade ner golvet med diamantslip(för att få bort gamla mattrester m.m.),
tvätta med alg/mögel medel,
ÅB plast som gick upp 30-50mm på väggarna,
30mm S150 cellplast,
Laminatfoam,
Laminatgolv

Fungerar kanon och ger ett bahagligt klimat på golvet.

drakbane skrev:
I vårt hus från -67 med antagligen oisolerad platta fick jag oxo 28 olika lösningar. Efter rådslag med en besiktningsman så blev det,
30mm S150 cellplast,
Laminatfoam,
Laminatgolv

Träbjälklag? Eller la du allt detta direkt på plattan?

Hur länge har du haft det på detta viset?

drakbane skrev:
30mm S150 cellplast,
Laminatfoam,
Laminatgolv

vad står ÅB plast för och var hittar man den??

ÅB står för åldersbeständig plast och finns på byggvaruhusen

drakbane skrev:
30mm S150 cellplast,
Laminatfoam,
Laminatgolv

Hm... får inte ihop detta om du inte har ett tegelhus? Med träsyllar borde denna lösning vara direkt skadlig väl då man ökar mängden fukt intill syllarna?

Hej,

ja det är ju inte direkt utvärderat under en längre tid.....det blev lagt i november... men de jag pratat med tror alla att jag är galen men efter ett tag verkar det som att det inte är så fel.
Och det är ett tegelhus, och kommer att dränera om och göra ett bra jobb under hösten.

Verkar som att denna lösning är "för enkel" för de flesta.

jag vill gärna hitta enklaste möjliga lösning. Men jag är inne på att lägga nytt golv över det gamla som andas.

Andas spånskivor?

Hej
Men om man lägger plast direkt på plattan bildas det inte då fukt som leder till mögel mellan plasten och plattan?
Hur tjockt clickgolv har du laggt direkt på friggen? Är det stabilt?
Är själv i tankarna hur man ska gå tilllväga när man ska lägga golv i kälaren
Mvh/Bose

luppe skrev:
Hej
Men om man lägger plast direkt på plattan bildas det inte då fukt som leder till mögel mellan plasten och plattan?
Hur tjockt clickgolv har du laggt direkt på friggen? Är det stabilt?
Är själv i tankarna hur man ska gå tilllväga när man ska lägga golv i kälaren
Mvh/Bose
Jo det var ju oxo min första tanke, men den besiktningsmannen jag talade med menade på att bara fukt och betong inte ger mögel, det måste finnas något organiskt material oxo. Och det finns det inte här. Men ska lyfta på en del nästa vår o kolla.

Till saken hör att det legat limmade linolium mattor på betongen innan och när vi rev bort dom efter 39 år så fanns det inget mögel....

Friggen är S150 30mm och golvet ett 6mm för 39.-/m2. Tänkte inte ha det hela livet. Med S250 och/eller 10-15mm laminat så hade man kunnat ha elefanter där.
Tycker det är stabilt men hade satsat på S250 eller kanske masonitskivor emellan om jag skulle gjort det idag, mest för att vara på säkra sidan.

Det rekomenderas S200 som underlag. Vart köper man det? Är det samma som STYROFOAM, isådannafall är den väldigt dyr?
/Bosse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.