Köpte 30x30 klinker av märket Monoceram för 350kr/m2. Nu när jag ska provlägga golvet så är det omöjligt för mig att få snygga jämna mellanrum(3mm fog) mellan plattorna då många plattor diffar i storlek med upp mot 1mm och man kan med blotta ögat se att kanterna inte är raka. Enligt hon i butiken så kunde man lägga dessa med 3mm fog, det hade hon själv gjort hemma i hallen med samma platta. Ska tillägga att jag köpt "billigt" vitt 20x40cm kakel på K-rauta för 139kr och varje platta har spikraka kanter...
På kartongen kan man läsa att Monoceram är certifierade enligt ISO 9001, ska inte det innebära en viss jämnhet på kvaliten i produktionen så att inte jag som kund ska behöva sitta på golvet och mäta jämnheten på varje plattas olika sidor innan läggning.
Hade tänkt ägna hela min lediga söndag åt detta men det skiter sig givetvis. Dessutom har butiken där jag köpte plattorna inte öppet på söndagar så jag kan inte åka och fråga/klaga/gnälla/gråta där. Trött blir jag.Ska det vara så här?

Ska och ska, det är inte alls ovanligt. Om det diffar max 1 mm så går det att lägga med en fog på runt 3 mm utan att skillnaderna i storlek syns alltför mycket. Fast man kan naturligtvis inte använda kryss eller snöre, det är frihand som gäller då.

Ok.
Har tidigare lagt billigare klinker utan att det varit några som helst problem. Det känns dock som att man som amatör ska kunna lägga ett golv för 350kr/m2 snyggt utan att det ska krävas att arbeta på fri hand som proffsen. Provade även utan snöre men gav upp efter 1,5 meter då man tydligt såg att det barkade åt fel håll. Vågar inte ge mig på att köra skarpt. Ska kanske tillägga att kanterna inte är rundade utan skarpa så en skillnad i fogbredden syns nog ganska tydligt.

Ja, vissa plattor är väldigt svårlagda om man ska ha smala fogar. I ditt fall blir det kanske att byta plattor, anlita en plattsättare eller köra med bredare fogar som gäller då.

Det här med priset verkar inte ha någon korrelation med hur bra precision det är på plattorna, det är inte det man betalar för. Vet inte alltid riktigt vad man betalar för med de dyrare plattorna, faktiskt.

Står det inte på dina lådor vilken tolerans det är på plattornas storlek?

Det står att de är av kaliber C, 300mmX300mm. Inget om nån tolerans.

Att de är certifierade enligt ISO 9001 innebär att det har ett fungerande kvalitetsstyrningssystem. Detta innebär nödvändigtvis inte att deras produkter är av det som konsumenten uppfattar som "hög kvalitet". Det kan vara så att de bestämt att deras plattor har toleransen +/-2 mm och de kan visa att de håller det.

andersmc skrev:
Att de är certifierade enligt ISO 9001 innebär att det har ett fungerande kvalitetsstyrningssystem. Detta innebär nödvändigtvis inte att deras produkter är av det som konsumenten uppfattar som "hög kvalitet". Det kan vara så att de bestämt att deras plattor har toleransen +/-2 mm och de kan visa att de håller det.
Men då tycker jag att det också ska framgå på förpackningen att de har en sådan felmarginal på plattorna. Det är inget som jag som konsument ska märka när jag ska till att lägga golvet. Nåja, ska åka och snacka med dom i butiken nu.

Men det finns ju plattor med fasade kanter som är oregelbundna för att att det inte ska bli spikrakt utan se mera rustikt ut, det är inga sådana du köpt? Har sådana klinker på tre golv i huset men då med bredare fogare, där den säkert varierar med några millimeter.

Om jag har fattat det rätt så är det bara vattenabsorptionen som måste redovisas på förpackningen. Det är en SS-EN nummer, som man måste kunna i huvudet, eller kolla upp, för att fatta vad den står för.
T.ex, SS-EN 121, är en våtpressad klinkerplatta med en vattenabsorption mindre än 3%.

Hej.
Nä, det är inte en sån där rustik platta. De är nämligen förbjudna innanför mina trösklar. :)
Var och tittade runt på olika butiker innan jag åkte och lämnade igen plattorna och på alla butiker hade de olika plattorna helt raka kanter. När jag väl kom till butiken där jag köpt grejerna(en renodlad kakelbutik)så visade det sig att det var fel på plattorna. Första gången det hade hänt enligt dom. Givetvis drabbade det mig... :)
Precis som du skriver Ardexsmitten så stod det information om vattenabsorbtionen på paketet men inget om toleransen. Nåja, fick pengarna tillbax och for på Krauta och hittade en annan platta.
Tack alla för era svar.
jeppe

andersmc skrev:
Stämmer tyvärr. Det ända ISO certifieringen egentligen säger är att plattornas kvalite skall vara som tillverkaren bestämt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.