2 642 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Klinkers på spångolv
Jag skall sätta in en kamin och funderar på att lägga klinkers under. Skulle då helst vilja slippa golvgipsen för höjdens skull. Om jag inte minns fel finns det speciell fix för sätta på spån och det rör sig bara om någon kvm. Någon/några som har testat och vill dela med sig av resultatet.
Ja, det kan fungera med ett riktigt elastiskt fix, av den typen som man limmar gips på golv med. Ardex S48 eller liknande. Det fungerar dock inte i längden om man ska gå på plattorna, men under en kamin så skulle jag gissa att det skulle kunna fungera. Använd en bra flexfog också i så fall, och var medveten om att det är lite av en kvalificerad chansning att bygga så.
Förresten, ju mindre plattor desto större chans att det fungerar och att fogen inte spricker.
Förresten, ju mindre plattor desto större chans att det fungerar och att fogen inte spricker.
Har ännu inte bestämt något större angående klinkersen. Men då kaminen kommer placeras i ett infasat ytterhörn tycker jag inte att en golvplåt blir passande. Och vid festligare tillfällen kommer matsalsbord dras ut och en stol placeras nära kaminen och då vill jag inte ha större höjdskillnad på golvet ifall ena stolsbenet kommer stå på eventuell klinkers.
Klicka här för att svara