2 039 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Klinker direkt på betongen?
Hej! Nu har mitt gästhus vuxit fram, det som är kvar att göra, är golvet i förrådsdelen. Tänkte lägga klinker där. Kan vi lägga klinkern direkt på betongen, eller måste det finnas någon isolering för fukt mm. emellan? I badrummet finns ju primern på betongen, men måste det finnas i ett förråd? Undrar...
I badrummet hoppas jag ni har mer än primer, alltså ett riktigt tätskikt.
Ni kan i princip lägga plattorna direkt på betongen, men det är ofta vettigt att prima först. Då pratar jag alltså om den mjölkaktiga blaskiga vätskan, primer.
Ni kan i princip lägga plattorna direkt på betongen, men det är ofta vettigt att prima först. Då pratar jag alltså om den mjölkaktiga blaskiga vätskan, primer.
Tja
det finns olika primer. om det kommer fukt underfrån så ska du ha en primer som släpper i genom fukten och bara gör underlaget mer fäst vänligt, medans om det inte kommer någon fukt underfrån bör du har en som även spärrar mot fukt.
smidigast att testa om det kommer fukt underfrån är att tejpa en bit bygg plast på golvet (måste vara helt tät) och låta det sitta i några dagar. och är det fukt på den när du kollar så väljer du en som släpper i genom fukten. (tänk på att det kan bli mer fukt under vår höst.
mvh/chali
det finns olika primer. om det kommer fukt underfrån så ska du ha en primer som släpper i genom fukten och bara gör underlaget mer fäst vänligt, medans om det inte kommer någon fukt underfrån bör du har en som även spärrar mot fukt.
smidigast att testa om det kommer fukt underfrån är att tejpa en bit bygg plast på golvet (måste vara helt tät) och låta det sitta i några dagar. och är det fukt på den när du kollar så väljer du en som släpper i genom fukten. (tänk på att det kan bli mer fukt under vår höst.
mvh/chali
Jag förstår inte riktigt resonemanget, varför är det viktigt att spärra mot fukt om det inte kommer någon, medan om det kommer fukt så ska man inte göra det?
Detta är vad jag förstår ett nybygge, och då antar jag att betongplattan är gjuten på isolering? Någon fuktvandring att tala om är det då knappast, så en vanlig primer fungerar säkert utmärkt.
Detta är vad jag förstår ett nybygge, och då antar jag att betongplattan är gjuten på isolering? Någon fuktvandring att tala om är det då knappast, så en vanlig primer fungerar säkert utmärkt.
jon_h skrev:Jag förstår inte riktigt resonemanget, varför är det viktigt att spärra mot fukt om det inte kommer någon, medan om det kommer fukt så ska man inte göra det?
Tja
om det kommer fukt undefrån och man lägger en primer som spärrar vatten så blir vattnet sående i plattan och kommer det inte vatten undefrån och man inte lägger en primer som inte spärrar så får du ju mer vatten i plattan.
sedan beror det ju natuligt vi på vad risken är att det kommer vatten ovanfrån i förråd men är man som mig och inte orkar tömma allt var gång man ställer in det tex: en högtryckstvätt, då blir det en del vatten.
Även om plattan är gjuten på isolering så är inte det någon garanti utan det är helt klart värt att göra ett test med lite byggplast för att se om det finns någon fukt.
/chali
Klicka här för att svara