13 562 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
Skada på ekparkett/ Hur åtgärda? Slipa?
Hej!
Bor i ett radhus byggt 1970. I vardagsrummet finns en ekparkett (förmodligen) med en skada. Troligen en vattenskada, ett mörkt färgat parti, kanske efter en stor blomkruka? Parketten är lite "vågig" på detta ställe.
Kan man slipa bort denna skada? Hur tjock är en gammal ekparkett?
Parketten är den form som finns i alla gamla hus och lägenheter för den delen också, visst är det då ekparkett?
Kan man hyra en golvslip och göra jobbet själv? Samt lacka golvet själv? Svårt?
Mvh
Anders
Bor i ett radhus byggt 1970. I vardagsrummet finns en ekparkett (förmodligen) med en skada. Troligen en vattenskada, ett mörkt färgat parti, kanske efter en stor blomkruka? Parketten är lite "vågig" på detta ställe.
Parketten är den form som finns i alla gamla hus och lägenheter för den delen också, visst är det då ekparkett?
Mvh
Anders
Ta bort den skadade parketten (endast ytskiktet) och ersätt med ny.
Jag fick tag på lösa parkettstavar hos en golvläggare. Dessa sågade jag till samt limmade det med kontaktlim enligt golvläggarens anvisningar.
Golvet slipades och lackades 4 ggr. Reparationen syns nästan inte alls.
Väldigt enkelt men tidsödande att fixa. Låt alla limningar och lackningar torka samt slipa, damsug och skura efter varja slipomgång.
Jag fick tag på lösa parkettstavar hos en golvläggare. Dessa sågade jag till samt limmade det med kontaktlim enligt golvläggarens anvisningar.
Väldigt enkelt men tidsödande att fixa. Låt alla limningar och lackningar torka samt slipa, damsug och skura efter varja slipomgång.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
TjaRing skrev:Ta bort den skadade parketten (endast ytskiktet) och ersätt med ny.
bara en fråga när du säger skura mellan slipningarna så menar du dammtorka? annars är det myckert stor risk att man får yttligare träresning och då har mellan slipningen varit för gäves.
ett bra sätt för att få mer liv i golvet + att det går åt mindre lack och det blir mindre träresning är att spackla ut lacken de 2 första gångerna alternatift finns det ett medel som heter start som man ochså spacklar ut innan man rollar men då gäller det att vara nogrann annars kan man få som små vågor.
chali
Geilo skrev:Hej!
Mvh
Anders
Tja
ligger parketen i fiskbens mönster? i så fall är det troligen stav-parket och är då marsiv
om det är stavparket så är det mycket svårt att byta bara en stav utan att det syns om skadan inte är jämte en vägg. fördelen är att du kan köra med ett mycket kraftigt papper och med lite tur så får du bort märket . tänk på att om det är stav-parket så slipar man på deargonalen och avslutar med att köra med en roterande slipmaskin med slipnät.
om det är stav-parket och du väljer att lacka det så bör du köra med start innan du lackar för att slippa gliper mellan stavarna.
chali
Hallå!
Tack för alla svar!
Nej, det är inte fiskbensmönster, men av samma träslag som fiskbensvarianten så då är det väl ekparkett jag har....
Borde jag då ta och slipa hela golvet med en inhyrd golvslip? Eller kan det funka med en Excenterslip? Tror det heter så en handmaskin som roterar runt eller rättare sagt i sidled och har en rund rondell av slippapper.
Och även lacka golvet själv? Svårt? Hur många lager?
Eller ska jag BARA ta och slipa golvet där skadan finns?
Vi höres!
Anders
Tack för alla svar!
Nej, det är inte fiskbensmönster, men av samma träslag som fiskbensvarianten så då är det väl ekparkett jag har....
Borde jag då ta och slipa hela golvet med en inhyrd golvslip? Eller kan det funka med en Excenterslip? Tror det heter så en handmaskin som roterar runt eller rättare sagt i sidled och har en rund rondell av slippapper.
Och även lacka golvet själv? Svårt? Hur många lager?
Eller ska jag BARA ta och slipa golvet där skadan finns?
Vi höres!
Anders
det är bäst att kolla noga vad det är. Det kan vara bara 2-3mm ekfaner limmad på annan trä eller mycket tjockare ekparketstavar på ditt golv. Om det är det första så är det en risk att slippa som amatör - du kan slippa bort ekfanerGeilo skrev:
Behandla skadan: slippa lacken med sandpaper, fukta hushålspapper med väteperoxid , täck över missfärgningen och lått verka någom timme. Gör det ingen nytta så får du försöka likadant med oxalsyra. Är det faner och duktigt skadat så kan den lösna av fukt och det är inget bra heller.
Misstänker att det är fanerstavar på ditt golv och enklast är att riva av det missfärgade yttersta fanersikt och klistra på en ny ekfaner - en golvslippare kan reparera det.
Har sett hur han gjorde hos oss där det var missfärgat och när faneret lösnade av en och annan stav vid golvslippning
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden