Mattias_Olsson
Mattias_Olsson: [citat] Hur tänkte du här? att jag ska sänka ner dom lägre på reglarna eller bara få in dom en bit in i rummet så jag kan lägga en ås ytterst mot väggen?
2 svar · 2,4k läst
M
maggiem: Jag har eklister till oljad ek och tycker att det ser bra ut ihop med golvet. Lister går att få ganska breda, kolla på K-rauta.
8 svar · 5,2k läst
perra i skogen
perra i skogen: Om man vill fixa ett par hål i taket så måste det väl nästan kunna gå att skruva i ett par regäla krokar i taket. sedan två spännband och sedan kan man lyfta hela allte en liten bit så att du kommer åt att få in nya golvet under. Kansk något att fundera på iaf.
5 svar · 13,8k läst
K
Krumeluren: Vi la Siljans vitlutade furugolv på hela övervåningen, ca 80 kvadrat. Valde första sortering (A-kvalitet eller vad det nu hette) och behövde bara rata ett fåtal brädor. Hade vi valt idag hade vi nog valt naturell istället för vitlutat. Ser lite för konstlat ut med det vitlutatde tycker vi. Annars bra och lättlagt. Köpte från en firma i Stockholm (Torkat Trä tror jag dom heter) som
2 svar · 8,7k läst
Q
Qtec: Tack för era svar!!! Jag gjorde en själv!!
3 svar · 6,3k läst
·
J
jon_h: At binda damm på ytan för att säkra vidhäftningen, samt att hindra underlaget från att suga ut vattnet ur fixet.
7 svar · 4,6k läst
C
Carl Mero: Sök på parkettbutiken här på forumet. Undvik dem, de är inte seriösa.
4 svar · 4,7k läst
S
slassk: Ok. Tack för tipsen.. Det bygger lite för högt om vi lägger nya klinkers på de gamla, så det är väl bara att börja "mata på" med borrhammar o bräckjärn, för man vill ju gärna ha ett jämnt golv igen
3 svar · 4,8k läst
K
Kåben: [citat] Vi ska ha gjuten platta och flytande parkett.
8 svar · 5,8k läst
K
Kåben: Vi la in ca 60 kvm oljad ekpakett från barlinek/byggmax, och det funkade bra. Den kunde vara lite svår att få ihop i kortändarna bara, men när den väl satt så satt den verkligen! :) Det var dock inget jag ser som något negativt! Sök på byggmax parkett, så borde du hitta en hel del i forumet.
8 svar · 8,5k läst
M
mino: Bra, tack för tipset!!
2 svar · 6,8k läst
v-g
v-g: Måste bara inflika att jag tycker vita trägolv är bland det snyggaste man kan ha. Med rätt såpa så blir det lättskurat och ganska tåligt. Men se till att använda rätt såpa annars kan det gå galet efter ett tag (trät kan torka ut).
13 svar · 9,1k läst
M
Mucko: Tackar för denna info...då har man något att fundera över...
4 svar · 4,6k läst
M
Mieron: Jo nog hade det funkat att lägga i samma riktning men jag tvivlar på att det skulle bli så snyggt då ljuset förmodligen skulle visa varenda bräda. Jaja, får kolla med golvaffären om det finns nåt liknande. Tack ändå! :)
2 svar · 1,8k läst
T
Totte07: Hej Vi betalade ca 1000kr /m2, jag bifogar en lenk http://www.nockebyparkett.se/index.html
1 svar · 9,8k läst
S
shootking: Skulle gärna vilja vet aom knarrandet försvann? /Jens
3 svar · 5,0k läst
J
jostmart: Jag är ingen expert men jag får ingen bra magkänsla av det du beskriver. Men varför vill de använda järnbalkar, borde väl fungera att ta bort de dåliga bjälkarna och ersätta de med nya i samma träslag? Tar ni bort sanden och isolerar med något annat blir ert golv lättare, sand är tyngre än man tror.
2 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Hur man ska göra beror helt på vad som finns under. Om det är en betongplatta direkt under parketten kan keramiken läggas på den. Om det ligger ett undergolv av brädor på bjälkar så är det en annan femma, och du kommer få problem att få keramiken i samma höjd som parketten. Det finns ett antal andra tänkbara konstruktioner som det kan vara i ditt golv, du måste ta reda på hur det
1 svar · 3,9k läst
M
midvinter: I efterhand har jag förstått att man borde ha spåntade spånskiver istället för golvgips. Men nu är gipset lagt 32 m2 och vi vill helst inte ta upp det.. Skulle det inte funka endå om man lägger 15mm klickgolv parkett på tvärsen på gipsskiverna. Dvs att skarvarna ej ligger kant i kant?
2 svar · 2,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Som sagt; testa på en liten yta först!
5 svar · 6,5k läst
S
Stephan B: Jag la in svart epoxi med 1 lager klarlack; http://web.mac.com/stephanberglund/Webbplats/Garaget.html Kostade 25.000 för 30kvm
6 svar · 15,4k läst
m97marro
m97marro: Hej, Du kan använda smalare kortlingar men du får sätta dem tätare då. Det är en beräkningsfråga. Hade jag varit du hade jag frågat på sågen om vilket som var den billigaste dimensionen och kollat vad som var den längsta så kallade knäcklängden för dem. Om de inte har en susning så köp 220x22mm (eller nära) så håller det garenterat i ett bostadshus, CC 60.
1 svar · 5,3k läst
m97marro
m97marro: Hej, Jag la 56 kvm Kährs Genua Valnöt. Europeisk valnöt. Lite ljusare än dem amerikanska. Den har utgått och ersatts med Kansas. Lite beroende på vad ni väljer för sortering så har golven olika blandning/färgton. Kansas är mörk och kommer inte tappa märkbart i färg. Det är ytträt i de billigare golven/möblerna som gulnar/mörknar något med tiden. Kärnträt håller djupet och
10 svar · 4,8k läst
Ö
öland: vi var i samma sits, två stora barnrum med ljusa väggar och ekparkett i hallen utanför. Vi tog ikeas björklaminat för 69 Kr m2 billigt och bra för barnen att slita på. Ek och björk ligger också i samma färgskala så de går bra ihop.
5 svar · 2,8k läst
K
Kimpa51: Hej Skruven, Frågan är ganska gammal, men ändå. Jag har lagt in massiv teakgolv i mitt badrum. 70x10 mm med en fris på 90 mm bredd. Nåtat förstås. Blev så jäkla vackert. Jag köpte mitt från Stombergs massiva trägolv i Bålsta. mvh/ Kimpa
2 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Visst, det är i princip alltid så man gör.
6 svar · 10,4k läst
·
Z
zankan: det är hur fin pappret är.... 60 är det finaste... antal sten/nått jag är osäker.... Färgen är förmodligen en färgkod på pappret förmodligen..... Detta är
1 svar · 3,8k läst
Mazen
Mazen: Fick du fatt i ngn matta? /Mazen
3 svar · 9,5k läst
C
clubman69: Ang. priser på granit mm! Golvgranit i storleken 400*400*10 finns på Bauhaus från 229:-/m2 beroende på färg !! Har själv lagt en entrehall och kök med den gråspräckliga slipade varianten och är mycket nöjd. Detta är i en bostadsrätt på 4'e våningen så problemet med vatten på golvet är obefintligt. Dock bildas pölar med smältvatten under skor på vintern men jag har ännu inte
9 svar · 5,2k läst
A
Anna_Robban: Föreslog det! När man tätar golvet, hjälper det mot drag också?
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.