J
Hej
Jag skall sätta nya lister runtom i min lägenhet. Mitt golv består av ekparkett. På några ställen behöver listen vara lite tjockare än de vanliga standardlisterna, men inte så farligt mycket tjockare.

Jag har sökt med ljus och lykta efter vettiga lister. Är det någon här på forumet som har bilder eller länkar vore det jättekul att se. Även förslag på inköpsställen önskas.

Jag har velat fram och tillbaka mellan eklister och vita lister, men eftersom lister runt dörrar och fönsterkarmar är vita, kanske det skulle se tokigt ut om jag inte bytte dessa också, och det orkar jag inte i nuläget. Vad tycker ni? Är det mycket mycket snyggare med eklist till ekgolv, eller funkar det med vit list?

Skulle använda samma färg på golvsockeln som
på fodren.

Mvh Putte

Jag skulle också köra med vita, är listerna för tunna går det ju sala ut dom.

J
Jesca_j: vad menar du med "sala ut" ?

Är rätt inne på vita lister också. Bara jag hittar fina någonstans.

När det har skitigt sig för golv läggaren
brukar det hända att vi lägger en tunn masonit bit
eller hälften av masonit och vinklar ut sockeln.

Mvh Putte

A
Morsan har oljad ekparket i sitt hus och där är dörrfoder etc i vitt men golvlisterna i "Ek". Snickaren föreslog vanliga furulister och laserade dom till samma ekiga nyans. Mkt billigare och man såg ingen skillnad. Ett litet tips bara

Vi hade "liggande" eklister i lägneheten. Ca 10 mm höga och 25 mm breda. Funkar utmärkt tillsammans med vita dörr och fönster foder.

J
Tack för alla tips.
Jag har inte satt lister ännu eftersom jag inte haft tid.
Men finns det inte någon som har någon länk eller bild på fina lister?

Jag har eklister till oljad ek och tycker att det ser bra ut ihop med golvet. Lister går att få ganska breda, kolla på K-rauta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.