D
Anonymiserad 23608: Du måste klä golvspånet med något formstabilt material om du ska lägga sten/ klinker på det, men det behöver inte vara just gips. Du skulle t.ex. kunna skruva dit en skiva Masterboard, men jag är lite osäker på vilken tjocklek som krävs till din konstruktion. På en spånskiva som ligger på cc300 räcker det med 6 mm skivan, men kolla med Ljungbergs som tillverkar Masterboarden och
1 svar · 3,0k läst
P
PBSthlm: med spackel. Tack
4 svar · 4,5k läst
J
Anonymiserad 23608: Så vitt jag vet tillverkas väl inte laminatgolv i 14 mm tjocklek? Laminatet är förvisso hårdare i ytan än trä, men det är svårare (och i vissa fall omöjligt) att reparera om olidolyckan är framme. Ett lamellgolv kan slipas ett par gånger och det är även möjligt att byta ut enstaka lameller.
3 svar · 4,6k läst
R
Anonymiserad 23608: Laminat fungerar med golvvärme, men precis som med trägolv så kan du nog inte elda på mer än 27° i yttemperatur. Pergo gör laminatgolv av bra kvalitet, och tar betalt för det också.
3 svar · 3,3k läst
M
maggiem: Jag har oljad ek i köket/vardagsrum och hallen. Än så länge så ser den helt ok ut (efter 6 månaders användning). På övervåningen har jag fortfarande laminat, men kommer att byta till oljad golv för att det så skön att gå på och snyggt.
9 svar · 6,4k läst
W
waya: Kolla med t2, så vet du om de godkänner detta och isf lämnar garantier på konstuktionen...
1 svar · 2,5k läst
W
waya: knarret består förmodligen om du inte fixar det, dvs lägger du nytt ovanpå så knarrar ju fortfarande undergolvet... sätt dit en till golvbjälke mot väggen...
1 svar · 3,6k läst
W
waya: fjädrande pvc golv är tex novilon, dvs en matta med en skumgummibaksida. riv upp en liten bit matta och kolla om plasten går igenom hela mattan eller om det bara är ett tunt skikt plast och sedan något skumliknande... man kan lägga plattor ovanpå de flesta plastmattor men om man ska göra det ordenligt bör man ta bort mattan som ligger där nu.
1 svar · 5,0k läst
W
waya: 24000+moms låter relativt billigt, tänk på att platonmattan ska läggas på ett godkännt sätt med alla band och grejjer, sen ska isolering dit, värmeslingor ska fästas, rörmokare ska koppla in allt, sen ska det flytspacklas 3cm, primas, lägga klinker, foga, fläkt ska installeras, lista... det är många moment som tar tid. jag antar att det är utan material...
1 svar · 3,7k läst
W
waya: det är godkännt men personligen tycker jag man bör undvika det, kom bara ihåg att plastmattan fungerar som ett tätskikt, dvs använd INTE plast under parketten (och använd inte heller plast på den gamla parketten) Plast ska annars alltid användas på betongunderlag och liknande. Kolla också att golven är jämna enligt parkett tillverkarens krav.
1 svar · 13,3k läst
J
jhellqvi: Jag talade med en golvslipare och han sa som du att antingen slipar man eller så gör man det inte. Om man har ett klackmärke eller dyligt kommer det ge upphov till en mörk fläck vilket inte är så kul. Dessutom är det svårt att få det rent om man inte sliper. minsta smuts blir mörkt märke det me. Det får bli ett plant golv (vilket de flesta vill ha) trots allt. Om inte någon har
5 svar · 3,0k läst
D
Donald Trump: Hur det funkar på just ett golv vet jag inte men bästa medlet mot tjära är helt klart T-Gul.
4 svar · 12,7k läst
cjos
cjos: Hej! Skulle vilja ha lite tips på mörka trägolv till storstuga samt kök till vårt nybyggda hus på västkusten. Vi kommer ha ljusa målade väggar samt vitmålad råspont i taket. Köket blir sannolikt i Ek. Vi söker ett relativt mörkt golv som passar till detta, typ detta MaxFura från DalaFloda, eller 3- eller 2 stavs ek parkett. Några andra tips ideer? Söker nått snyggt men samtidigt
0 svar · 3,1k läst
A
Anna_Robban: varför inte? http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125
6 svar · 6,1k läst
A
Anna_Robban: läst nägonstans att man kan använda te, men hur och varför minns jag inte så det kanske inte är nått att gå loss på :)
2 svar · 5,1k läst
·
H
Håkan.E: Oki! Tack för svaren!
3 svar · 8,7k läst
T
TurboTouring: Kolla via www.golvabia.se
1 svar · 6,5k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Om trät är torrt kommer vattnet snabbt åt att skada trät, så nummer ett är att hålla golv lackade och oljade. Haft samma problem och har haft en parkettläggare hemma som fixat det. Att göra det själv kräver i princip att du har tillgång till en egen hyvel (vilket jag saknar, suck). Om det är riktiga stavar, och lite äldre, är utbytet inte så hopplöst. Stavarna sitter som
2 svar · 4,0k läst
S
sventa: Oljade parkettgolv ska maskinoljas av proffs för att bli bra! Välj hellre ett golv med mattlack! Oljade golv är på väg bort pg att människor inte klarar att sköta dom.
3 svar · 4,7k läst
S
sventa: Det går inte att få ner skarvarna om det svällt! Tyvärr!
1 svar · 2,1k läst
O
ossie_k: Vad ska man göra med plasten som kommer ner från ytterväggen i ett hus med träregelstomme, när man limmar stavparkett direkt mot plattan? Använder man sig av lamell parkett så viker man in den under plasten man lägger under golvet.
0 svar · 4,3k läst
J
Janet_Johan: ..fått lov att flytspackla alla golv på en nygjuten platta. Förutom fallen i badrummen?
0 svar · 2,2k läst
P
Pepparkaka: Hur det läggs är en smaksak. Personligen gillar jag diagonal läggning. Nackdelen är att det är lite mer arbete, och jag misstänker att det blir mer spill om en plastmatta skall läggas in. Fördelen är att om väggarna inte är parallella, alla hörnor exakt 90 grader etc, så syns inte detta lika väl.
1 svar · 3,7k läst
L
LUDDET: tex-76 Hej! Hur gick det med ditt golvproblem? Tvingades du öppna golvet igen?
4 svar · 3,4k läst
J
jon_h: Det bör fungera. Syllremsa ska du absolut ha, men jag tror inte det skulle skada att lägga en plast över hela plattan ändå.
3 svar · 3,8k läst
L
ledighetskommiten: Reklamera skriftligt och begär en spec på hur de kommit upp i 12 timmars arbete (inkl resor). (Materialet kan knappst kosta mer än 3-400.-. Jmför tex med materialpriserna på Sigro. Ett företag ska väl inte ha sämre inköp än en privatperson kan få. ;) ) Kommer de inte med en trovärdig förklaring så betala "ostridigt belopp" (jag skulle göra samma gissning som jon) och meddela
2 svar · 7,9k läst
J
jon_h: Jag håller med, då tror jag inte du behöver plast.
8 svar · 7,2k läst
L
Lekkamraten: Stämmer nog, läste dock om det på Maxits hemsida. Men har inte läst det någon annastans fastän jag läst på rätt många ställen.
19 svar · 35,3k läst
·
M
Marive: hej, körde samma linje på hela bottenvåningen med samma fallande längder på alla bitar, kanske bara jag som ser det men det känns genomtänkt på något vis.
5 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Mycket svårt att säga vad det kan bero på utan att kika på det. Men åtgärden blir i alla fall att riva upp det som är löst, se till att underlaget är rent och fast, prima och lägga nya plattor. Edit: Men det ser nästan ut som att de skulle ha spacklat med något gipsbaserat. Gör man inte detta korrekt så släpper det när det utsätts för en viss mängd fukt, och det ser ut lite som
7 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.