Nu är det panik - jag MÅSTE köpa golv senast i helgen och jag har ännu inte bestämt mig vad jag ska ha.
Det är barnens rum det gäller.... de ligger bredvid varandra, ca 15 kvm vardera och utanför i hallen ligger det ekparkett. Har bestämt mig för laminat i deras rum, de har det idag och jag tycker det är toppen eftersom det knappt slits något (och är dessutom tillräckligt billigt att byta ut om man vill). Just nu är trä- eller parkettgolv inget alternativ.

Nu till problemet - det ska alltså vara samma golv i båda rummen. Väggarna i pojkens rum kommer vara mörkgrå (fondvägg) och vitt (målat) och i flickans rum rosa (fondvägg med blomrankor i rosa och silver och övriga väggar målade i ljuuuuust rosa). Vilket golv ska jag välja för att det ska passa till bådas väggar?
Helst inte ek, det kommer vi ha i hela nedervåningen, vårt sovrum ska ha riktigt mörkt golv men det vill jag inte att de ska ha, ask tycker jag är för ljust, valnöt för gulbrunt (i alla fall de i laminat jag sett) så vad finns kvar? Björk... tja, pojken har björkmöbler så det passar kanske men det känns lite "kallt" med ett så stort golv i en ljus färg.

Ja, ni ser... vilka problem man har :D
Vad hade ni valt??? Vill nog gärna ha en varm färg och dras mycket åt valnöt men är rädd att det skär sig mot det rosa...

Själv tycker jag att man inte ska blanda för många olika träslag och färger. Jag hade kört samma golv i hela huset eller iallafall inte mer än ett träslag per våningsplan. Det blir för mycket lapptäcke-känsla annars

A
kanske är lite sent ute men jag hade valt ett ljusgrålaserat golv. Hittade ingen bild men... Vi slängde in ett laminatgolv i sovrummet (tills vidare) som ser ut som oljade träplankor, från byggmax. Billigt som tusan och ser riktigt äkta ut, men ack så mkt omysigare än riktiga trägolv för tassarna
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=IHIKAaAzJ28AAAER6moatFtR&JumpTo=OfferList (kan ha varit denna som vi har, lite svårt att se på en liten bild)

pitufina skrev:
Själv tycker jag att man inte ska blanda för många olika träslag och färger. Jag hade kört samma golv i hela huset eller iallafall inte mer än ett träslag per våningsplan. Det blir för mycket lapptäcke-känsla annars
Jo, fast jag vill inte att barnen ska ha samma mörka golv som vi har. Det kommer att vara två sorters golv på övervåningen - dels det mörka i vårt rum och arbetsrummet och sen något annat golv i barnens rum... det blir inte så mkt lapptäcke tycker jag.

vi var i samma sits, två stora barnrum med ljusa väggar och ekparkett i hallen utanför. Vi tog ikeas björklaminat för 69 Kr m2 billigt och bra för barnen att slita på. Ek och björk ligger också i samma färgskala så de går bra ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.