Hej

Ska lägga kakel i köket och funderar på om vad ni anser, ska man lägga kakel innan man sätter dit köket eller vänta tills det köket är på plats? sett att många pratar om att flytspackla golv innan för att få en jämn yta är det ett måste?

Jag antar att du menar klinkers, inte kakel.

I vilket fall, det är vettigt att lägga golvet först. Jämn yta måste man ha, huruvida man behöver flytspackla eller inte beror såklart på om golvet är ojämnt.. Men det finns fler krav på underlaget, det måste vara orörligt och tillräckligt böjstyvt. Vad har du för underlag idag?

Klinker var det jag menade. Då bör man altså lägga golv så att köket står på det,. Vad har man för födelar av det? Om man skulle lägga golvvärme samtidigt kan man då hoppa över att lägga under köksstommen? Underlaget idag är en gammal typisk hemsk vinylmatta har ej lyft på den men antar att det är vanlig betong under (det är en lägenhet) bifogar en bild på den

Golvvärmen lägger du inte under skåpen.

Den självklaraste fördelen med att lägga golvet under är att vattnet rinner ut på golvet vid en eventuell läcka inne i skåpen. Utan klinkers därinne kan det läcka en hel del utan att man märker det.

Är det betong under så kan du lägga keramiken direkt på den (prima först) om den är plan nog. Annars får du spackla med flyt- eller handspackel. Mattlimmet bör för det mesta tas bort först, lämpligast genom fräsning.

Det låter vettigt med att lägga golv under stommen ifall man får läckage. vad innebär exakt att "prima först" ? vad är det för typ av fräsmaskin man tar bort den typen av lim med? tack för alla bra svar!

Prima innebär att man rollar, borstar eller penslar ut primer. Den ska späs och appliceras enligt tillverkarens anvisning.

För att fräsa bort limmet kan man använda en handsaneringsfräs, men du måste också hyra en riktig betongdammsugare. Det finns större fräsar för golv som ger en grövre yta. Dessa är dyrare att hyra, men går snabbare. Jag skulle dock kört med den lilla om det inte är för stor yta. Man klarar kanske 2-4 kvadratmeter i timmen med den, beroende på underlagets beskaffenhet.

Vad är primerns uppgift?

At binda damm på ytan för att säkra vidhäftningen, samt att hindra underlaget från att suga ut vattnet ur fixet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.