T
TurboTouring: Jo, tyvärr för din del så måste mattan ut och det är hårt arbete som gäller. Börja med att åk och hyr en mattstripper, kolla även om dom har en golvskrapa (stadig skrapa med rakbladsvasst blad som effektivt tar limrester mm) Med bra verktyg så går det mycket lättare.
1 svar · 5,6k läst
·
K
Karakorum: Svarta märken efter skosulor och liknande försvinner lätt om man "suddar" bort dom med vanligt radergummi.
4 svar · 4,7k läst
S
Stålkvinnan: Jag har länge sökt efter ett kritvitt golv, gärna pergo men utan ådring. Finns detta att få fatt i?' Vill absolut inte måla befintligt golv.
0 svar · 4,3k läst
S
snickerboa123: Det är bättre att lägga till några kronor och få kärnsidan upp. Fördelarna är att golvet kupar sig åt rätt håll och att virket på så vis blir hårdare.
5 svar · 3,3k läst
K
Kunigunda: Hej! Jag undrar om det finns någon som har lagt "Lägg lätt" golvplattor? Jag såg att det fanns en gammal tråd om dessa men undrar om någon mer provat och i så fall vilka erfarenheter man har. Mvh Lena
0 svar · 5,1k läst
T
TurboTouring: Alfix har en klinkerrent som kan lösa upp fogresterna om du har tur. http://www.alfix.com/svensk/ramme_produkter_se.htm
1 svar · 3,2k läst
K
kallenilsson: Tvätta och måla med vanlig lackfärg (högblank) det blir kanonfint. ev kan du ju ta en ljusgrå variant (beckers (eller nordjö)har en fin kulör som heter Antikvit 2 och som är ljusgrå)
2 svar · 5,3k läst
Z
ZeroX66: Hej, Vi skall lägga nytt golv i hallen och där har vi trösklar som går mot toa och grovkök. Dessa är i något plastformat som ser ut som trä. Hur tar man bort dessa? Är de limmade i golvet? Eller är det kanske inte värt att byta dessa?? Jag vill ju ha trä där :) /Micke
0 svar · 3,9k läst
S
skogshydda: Oh tack för bilden. Nu vet jag vad ni menar. Tusen tack. Skönt att höra att vi slipper tröskel och kan använda övergångslist istället. Superbra! Tack
4 svar · 6,7k läst
·
S
Skaune: [citat] Tack. det ser verklig snyggt utan övergångslister hos ert. T.o.m lätt att dammsugar och tvättar. utan att blir samling smutsig kvar runt i övergångslister. Jag har funderat under pågår och tror att jag ska ha hela golvet utan övergångslister, eftersom jag har provat på det här laminatgolv det verkar satt sig stark utan lossna. Har fikat nu och ska fortsätta nu, det är kul
2 svar · 5,2k läst
ylven
ylven: Har inte några direkt hårda fakta att komma med, men kan berätta om det hus vi hyrde förut var byggt 48, av samma sats cement som huset byggdes med, byggdes även några hoar åt grisar. Hoarna lär ha blivit uppätna av grisarna på 2 veckor, så bra var den kvalitén! Källaren i det huset var helt omålad och golvet täcktes inte sällan om vårarna av 2 cm vatten pga icke existerande
1 svar · 4,5k läst
O
OlofG: Hej jag har precis köpt ett hus som har borstat furugolv. Undrar om det finns någon som har tips och råd om hur man sköter ett sådant? Furu är ju inte det hårdaste träslaget så det är ganska mycket repor där förra ägaren har haft sina soffor är det svårt att slipa om golvet å ändå få den ruggiga ytan?
0 svar · 3,6k läst
F
Fixar-Erik: Hej, jag är på gång att lägga nytt laminat i köket. Som underlag mot betongplattan tänkte jag använda Platon Stop. http://www.isola.se/kampanjStop.asp Någon som har erfarenheter av det som underlag under laminatgolv. Det ska tydligen vara 20 % stötdämpning och jag undrar hur det förhåller sig till vanlig underlagsfoam eller lumppapp. Är 20 % stötdämpning mycket? Kommer det att
0 svar · 5,2k läst
J
jon_h: Nej, det är ingen brandfara. Det går bra.
1 svar · 2,7k läst
T
Tycho Brahe: Jag har precis samma förutsättningar. Ska bli intressant om det är någon som kan svara på detta.
2 svar · 3,4k läst
O
oderooy: Furugolvet ligger på plats: Jag har tagit fram min el-hyvel och jag har hyvlad bort de värsta toppar. Sedan på med grålumppap och sedan 21x113 mm furu. Det verkar funka bra. Olivier
5 svar · 4,6k läst
H
Harleydavid: Slipade och skrapade våran trappa ungefär 40-50 timmar.
3 svar · 10,0k läst
T
Tobbe31: Ligger den bra o det inte är en massa blåsor på den och att den inte är för mjuk så går det bra att lägga på den. Är det grovt mönster med fördjupningar i mattan måste du helspackla först. Lycka till!
1 svar · 9,8k läst
dadid
dadid: Tack Tobbe! Jag är iofs redan medveten om detta men uppskattar varningen. Det är för all del inte helt uteslutet at även skivorna innehåller denna eminenta, men elaka fiber.. /David
2 svar · 4,3k läst
F
Funkishus_-36: Du lägger väl golvspånen tvärs med bjälklaget? Se denna tråd: http://forum.byggahus.se/badrum/1938-golvspan-tvaers-eller-laengs-golvreglar.html /Funkis
4 svar · 6,3k läst
S
smiley1981: var å kikade på golv för nån vecka sen, vill lägga in klick golv i kök och hall... men jag fattade inte deras slitagenivåer... det stog bara slitagenivå 32, men inte vad den betydde... å i kök och hall behövs det ju ganska tåligt golv... vad rekomenderar ni för golv, vill ha ganska ljust golv.
0 svar · 2,5k läst
T
turetur: Jag har just lagt ett oglaserat klinkergolv på bottenvåningen - ljubeigt. Jag tycker nu att det är lite väl ljust. Då det ändå skall oljas efter läggning funderar jag på att blanda in lite brunt/gyllengult pigment i oljan. Vad tror ni ? Är det en bra idé ?
0 svar · 5,4k läst
E
Emanon: Hej. Någon som har erfarenhet av detta värmesystem för oisolerade källargolv? www.ebeco.com, låter nästan för bra för att vara sant. Lite dyra plattor 275 kr per m2 + värmekabel (Hornbach)
0 svar · 4,9k läst
B
basdanne: Funkar samma som ett vanligt laminat-klickgolv. Ser faktiskt ganska ok yt. Har sett det på ett par ställen och man får nästan stanna till och kolla om det är äkta.
1 svar · 3,8k läst
G
gaia: sätt radiatorvärme på högre fart så du håller högre temp i badrummet ...så känns golvet inte så iskalt längre. Så har vi löst det i vår bad i källaren + trall av exotisk trä utanför duschen. Uppvärmningskostnad höjs så klart men fuktvandringen rubbas ej och vi slap investeringskostnader samt högre elräkning ..... vi eldar med ved :). Oisolerad källargolv kan dra mycket el
5 svar · 2,7k läst
C
coss: grannen föreslog kexmaksin och jag funderade på att fräsa not ......
6 svar · 7,2k läst
E
Anonymiserad 23608: Kolla att golvet är tillräckligt plant (enl. parkettillverkarens anvisningar). Lägg åldersbeständig plast, lumpapp/foam och sedan parketten, och elda inte på mer än 27° på golvvärmen.
1 svar · 7,7k läst
E
Ernest: Låter bra. Tack för det
2 svar · 5,6k läst
K
kristianf: Hej, i vår tillbyggnad tänkte vi lägga furugolv (Dalafloda) på en platta med vattenburen golvvärme. I läggningsintruktionen från Dalafloda rekommenderar dom att golvet skruvas i de golvspånskivor/ply dom rekommenderar att man använder. För att få golvet mer i nivå med anslutande golv vill jag dock om möjligt skippa spån/ply och lägga en tunnare golvmasonite och sedan limma golvet
0 svar · 3,3k läst
J
Anonymiserad 23608: Hus-AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning för husbyggnadsarbeten) anger de normer som är praxis att följa. Tyvärr kan ett jobb se rätt jävligt ut och ändå vara godkänt. Om firman inte vill ta på sig kostnaden för att åtgärda eventuella fel och brister, så föreslå att ni tar dit en oberoende besiktningsman. Det är brukligt att dennes bedömning får vara avgörande, och
8 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.