Hej alla på detta urbra forum.
Har ett problem som heter duga, även som renoveringen sker i Ryssland och där är goda råd dyra, får man säga.
Hursomhelst, handlar om en stor lgh å 4e vån i ett hus från 1890-talet med marmortrappa och allt, eftersom golven lutade inåt i flera rum har jag där rivit ut massor av gammal parkett och darunder också tagit bort kraftiga brädor, säkert 2-3 cm tjocka, och nått ned till bjälklaget, kraftiga träbjälkar på kanske 15 ggr 20 cm. Mellan stockarna ligger, under sand mm, brädor på tvären i två lager, under det nedersta har vi grannens tak.
Några av dessa stockar är dock ruttna, så det vill till att stärka konstruktionen. Byggarna föreslår att man kör in järnbalkar i väggarna och i viss mening gör ett nytt oberoende golv, eller i alla fall stärker det befintliga.
Min fråga är, kan man delvis renovera på detta vis, dvs t.ex. i det blivande storrummet på ca 35 kvm lägga in två järnbalkar som stöd, eller ersättning, för befintliga två ruttna trädito, och ändå få nivå på det, dvs tex undvika att de nya järnbalkarna (på 20 eller 18 cm) hamnar högre än de friska fyra träbalkarna och kommer att få bära hela golvet.
Kan man överhuvud göra på detta vis, eller borde man istället lägga in friska träbalkar, också för att inte öka på vikten? Har i och för sig rensat lgh, som är på 170 kvm, på ca 70 ton rivsopor, men bara järnet som man vill bära in kommer ligga på nästan 5 ton (detta inkl järn för att förstärka fönster och dörrar i bärande väggar).
Kan väl tillägga att järnbalkarna tänker man köra in 20-30 cm i väggarna som är på totalt ca 60 cm, ett slags gult tegel som verkar lite poröst om man hackar i det.
Tacksam alla kommentarer, förslag etc!!

Är du i ryssland är tipset att kola med ryssarna, de har nog bäst koll på deras egen bygteknik

J
Jag är ingen expert men jag får ingen bra magkänsla av det du beskriver. Men varför vill de använda järnbalkar, borde väl fungera att ta bort de dåliga bjälkarna och ersätta de med nya i samma träslag? Tar ni bort sanden och isolerar med något annat blir ert golv lättare, sand är tyngre än man tror.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.