Golv
zoom: Jag skall lägga ett plastgolv på 60 kvm vilket gör att jag måste svetsa skarvarna och då sade de på mattaffären att man skulle lägga mattorna omlott och sedan skära genom bägge mattorna för att få en tät fog och sedan lägga i svetsmedlet. Frågan är hur jag skall bära mig åt om jag inte kan lägga hela golvet på en gång, jag limmar en längd och sedan tar det någon dag innan
Method Man: Vi kommer nog inte att beställa husstomme av dem (de var helt enkelt inte billiga...?) men däremot oxå beställa ekparkett.
Boogieman123: Hejsan! Har planer på att i vinter lägga ett c a 20 m2 massivt grangolv. I nuläget ligger där laminat på 22 mm golvspån. Vet (ännu) inte vilket regelavstånd jag kommer att ha att göra med under spånet - i den mån det nu spelar någon roll? I övriga huset ligger ett mycket gammalt grangolv av enklare typ, bredd max 100 mm. Vi tycker dock att det är snyggt, och vill fortsätta i samma
Adrian: Va' bra! Då ska jag framföra det till arbetsledaren/snickaren/KA/min pappa. Kanske man kan få lägga lite skiffer i veckan eller nästa helg då. Skorstenen håller på att monteras just nu. /Adrian
Johan Gunverth: Guckan kan vara smuts som har skurats ner i skarvarna under de dryga 100 år golvet används. Det brukar det vara. Det kommer att troligtvis att lossna om du slipar golvet. Jag vet en som återskapade smutsen med en blandning av sågspån, bets och linolja som sprutades ner, fick torka och sedan slipades av.
Johan Gunverth: Då väljer man ju naturligtvis svart fog till ett schackrutigt golv så slipper man det problemet. Dessutom snyggare. Ett alternativ är ju annars lika klassiska ljusbeige/rostrött-rutigt med grå fog.
000hello000: Vi har ett gammalt lackat trägolv i hallen, och det är inget jag rekommenderar. Trots en stor dörrmatta blir lacken/golvet repigt och fult. När vi nästa år gör om i hallen blir det klinker eller liknande.
jon_h: [citat] 600 c/c är inte ett problem med något fix om man lägger golvgips eller motsvarande skiva, eller flytspacklar minst 12 mm. Funkar med vanliga standardfix också. Men visst, flexfixen ger lite större marginaler.
trojlee: det som byggmax säljer är det den "svarta" platonmattan du menar där?(hur mkt bygger den på höjden?:D Sen i vilken följd ska man lägga allt?...åldersbeständig plast i botten och sen platon matta eller tvärt om?`... / M
Styrman_jansson: [citat] Yes. mellan lackningarna skall man göra det. Men jag var mest nyfiken om golvet ljusnar något om man slipar efter man har betsat?
wiper: Hej behöver råd av er , jag har lagt in klickgolv i vardagsrum och matrum då dessa sitter ihop, det blev furu. http://www.rusta.se/product.asp?produkt=LAMINATGOLV+FURU+DECCO&kategori=Laminatgolv+Golv&p=40301155 Vart kanon tycker jag , Jag har en liten bit kök innan matrummet på ca 7kvm, skulle jag kunna ha lika klickgolv där med eller blir det för mycket av lika golv och kanske lika i
Jesca_j: Det är mest tjockleken på golvet som avgör. Ett 15mm klickparkett är förmodligen jämförbart med ett 15mm massivt parkettgolv om det läggs på samma sätt (med lumppapp under). Ett plankgolv är oftast tjockare än ett klickgolv och därför "sämre".
magnusss: Tänkte lägga in Ek tilja (18mm). Går det att lägga direkt på råspånten? och måste jag då lägga riktningen på Tiljan tvärtemot ? Tänkte skruva i honan, men hur gör man mot väggarna? Skall man börja i ett hörn eller spelar det ingen roll? Tacksam för svar Mvh/Magnus
larsselin: Hej Angelica! Risken med ett lackat trägolv är att det kan vara fernissat. Då måste man ovillkorligen slipa bort allt innan man kan måla över. Jag skulle inte chansa, utan slipa först. I butiken ville de att jag först skulle grundmåla, men det gjorde jag ändå inte. Jag tror inte det behövs. Jag målade med Fluggers golvfärg, oljefärgen. Den stank i flera dagar. Men det verkar sitta
Styrman_jansson: Finns en hel tråd om Osmos produkter. Ta en titt i den först.
Styrman_jansson: Är trägolvet behandlat innan? Är det endast slipat så skulle jag rekommendara att olja eller lacka det.
Anonymiserad 23608: [citat] Det är knappast lämpligt, om ens möjligt, på ett tunt Pergogolv.
stiga: Lånar tråden lite då jag ser att det finns någon som stött på detta med betong uppblandad med sågspån. Jag har ett sådant golv i min ena lägenhet och funderar om det är så pass mkt spån i det att man kan skruva ett furugolv eller om jag skall lägga det flytande. jag drog ner en av Dala-Flodas golvskruvar i betong-spånet och den drog så in i bomben men jag lutar iaf åt att limma
Doldr: Enligt min erfarenhet är det bättre med klickgolv då det är lite mer flexibelt när man lägger det under foder och i vinklar. Fogarna ser du ingen skillnad på.
jon_h: Plastmatta och Linoleum är två helt olika saker. Fixet fäster inte på Linoleum, som är oljebaserat. Därmed inte sagt att en liten rad inte kommer sitta kvar. Men jag tror att oddsen är bättre om du limmar med PL400 eller liknande istället för fix. Fast jag är inte säker på om du pratar om golv eller uppvik på vägg nu, är det en golvplatta som ska beträdas så kommer det nog inte
Bjarven: skissen blev fel i mitt första inlägg. (om nu någon fattar vad jag menar.....) |> ______________________ |> Mvh/ Stefan
spocks_beard: Casco har sin golvfog Casco S40, finns i en del olika färger. Den är gummibaserad och förblir elastisk när den härdat. Foga på höst/vinter när det är som torrast luft, springorna är som störst då, annars kan fogen släppa på sidorna (på höst/vinter) av brädorna när du fogar på sommaren.
Honeybun: Hej, Är det någon som har lagt ThermoTech 22 mm spånskiva med golvvärme? Är det svårt att få ned slingorna och plåtarna i golvet? Är det någon som vet hur man gör? Jag hittar inga installationsanvisningar vad det gäller hur plåtarna skall sitta mm. Är det bara så enkelt att trycka ned plåtarna och sedan röret dra det till fördelaren och sedan är det klart? Vad behöver man
Martin_Blomberg: "Skall sätta skjutdörrar på klickgolv, vad händer om man skruvar fast skenan i golvet?! Vad händer om golvet inte längre är flytande?" Om golvet inte kan röra sig fritt kommer det att bula upp nånstans.
erik_ahn: Tack pinebar jag ska testa detta i helgen. En fråga till. Går det bra att använda en mattvättmaskin nu när det är så kallt? Torkar det smidigt ändå? /Erik
smil: [citat] Jag har inte hunnit prova hur det går ännu, men min plan är att göra mallar i papper och såga efter dem. Idén är att det är lättare att göra mallarna än att hålla dit laminatet och märka... Men som sagt, man vet inte förrän man provat. Smygvinkel har jag också, men det är ju så korta ben på en sån. tja, det kanske funkar ändå. Se mitt projekt på
nicdah: Jag upplever vårt nya linoleumgolv i köket som rätt kallt att gå på.Nästan som ett laminatgolv. Fast om jag mäter temperaturen nere vid golvet så är det inte särskilt kallt. Har jag 21 grader i köket så ligger temperaturen nere vid golvet på ca 19 grader. Jag har reglat om hela köket, lagt ny trossbotten och isolerat. Tidigare hade jag massivt furugolv men isoleringen var nästan
mazz: Hej Har läst en del trådar om laminatgolv här. Vi ska lägga in nytt golv i samband med att vi sätter in nytt kök och har fastnat för skeppsgolv ek (köket blir vitt m virrvarr bänkskiva m ekkant). Vi ska lägga in vattenburen golvvärme och väljer laminat skeppsgolv. Det enda fabrikatet vi har sett som har skeppsgolv är Alloc, vilket givetvis är dyrast om man jämför andra golv mot
ByggPutte: Olika golv rör sig olika mycket beroende på golv typ och storlek på ytan. Man måste lämna rörelse mån mot väggarna och är ytan stor blir springan mot väggen större. Tillslut räcker inte vanliga socklar till. 12mm tjocka. Mvh Putte
Anonymiserad 23608: Vad säger bruksleverantören om att flytspackla på cellplastskivor? Spontant så känns det lite rappligt som underlag. Jag tror mer på alt. 1 i så fall.