2 662 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
värmegolv på källargolv...
Håller på att inreda en gammal tvättstuga i källaren till ett extra badrum. Skulle vilja ha lite golvvärme i "gångstråken" och dush-hörnan. Plattan är oisolerad från 40-talet.
Om jag ny flyttar runt lite fukt pga detta, spelar det någon roll om källaren i övrigt är inredd enligt konstens alla regler med oorgansiska material och diffusionsöppen färg?
Om jag ny flyttar runt lite fukt pga detta, spelar det någon roll om källaren i övrigt är inredd enligt konstens alla regler med oorgansiska material och diffusionsöppen färg?
Alltså, jag tänkte bara det skulle vara för komfortens skull tex i gångstråken i badrummet för att det inte skall vara iskallt om fötterna. Alternativt ha det över hela golvet men bara ha det på "svagt". I övrigt hade jag tänkt använda vanliga radiatorer. Hur stora förluster blir det?
sätt radiatorvärme på högre fart så du håller högre temp i badrummet ...så känns golvet inte så iskalt längre. Så har vi löst det i vår bad i källaren + trall av exotisk trä utanför duschen. Uppvärmningskostnad höjs så klart men fuktvandringen rubbas ej och vi slap investeringskostnader samt högre elräkning ..... vi eldar med ved
. Oisolerad källargolv kan dra mycket el om man ska värma undergrunden också. Värmen försvinner snabare åt det kallare hållet och det är ju alltid marken om isoleringen saknas
gaia
gaia
Klicka här för att svara