6 332 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Lägga spångolv
Jag har börjat lägga mitt första spångolv på träbjälklag. Ingen lätt uppgift. Jag har mätt med rätskiva och vattenpass och tycker att jag får bjälklaget i våg. Sedan limmar jag och skruvar skivorna och sedan mäter jag igen om golvet ligger i våg men då lutar det lite tycker jag. Luftbubblan i vattenpasset är inom de två linjerna som är ritade på vattenpasset i alla riktningar men jag är inte riktigt nöjd för när jag mätte innan spånskivan låg där var det ju rakt. Vad gör man när man redan har limmat och skruvat? Duger det eller kommer golvet att knirra och knarra? Ibland sticker skarven upp ungefär 2 mm högre än den andra skivan ät det bara att ta sandpapper och slipa ned kanten?
Ett annat problem är att ibland ligger inte bjälklaget på exakt 60 cc utan är lite minder. Hur löser jag det med att skruva fast den andra skivan. Mitt bjälklag är 4,5 cm brett och hur mycket behöver avståndet vara innan jag behöver montera på ett stöd på bjälken? Exempel den ena skivan går in 3 cm över bjälken vilket betyder att jag har 1,5 cm kvar att fästa den andra skivan på. Räcker 1,5 cm eller måste jag skruva på en 4,5 cm så den nya skivan får vila mot 5 cm? Jag skruvar skivan vid varje bjälke med 7 skruvar.
Ett annat problem är att ibland ligger inte bjälklaget på exakt 60 cc utan är lite minder. Hur löser jag det med att skruva fast den andra skivan. Mitt bjälklag är 4,5 cm brett och hur mycket behöver avståndet vara innan jag behöver montera på ett stöd på bjälken? Exempel den ena skivan går in 3 cm över bjälken vilket betyder att jag har 1,5 cm kvar att fästa den andra skivan på. Räcker 1,5 cm eller måste jag skruva på en 4,5 cm så den nya skivan får vila mot 5 cm? Jag skruvar skivan vid varje bjälke med 7 skruvar.
golvspån ska vara självbärande, dvs skarvarna måste inte hamna precis under en regel utan det håller i sig ändå.
Du skriver inte vad du tänkte lägga på spångolvet, ska du tex lägga en matta måste du slipa noggrannt för att inte skarvarna ska synas igenom, hyr då en golvslip för ändamålet.
Lägger du istället tex parkett så gör det inget om skarvarna står upp lite...
Om du ska lägga parkett så måste du tänka på att golvet måste vara relativt plant, tror det är 2mm per 2meter som det får skilja.
Om reglarna är raka men inte spånskivan så har du förmodligen något skräp under eller också får du inte in skruvarna ordentligt, försök att efterdra dem, annars är det nog inte så mycket att göra utan att riva upp allt.
glöm inte mycket trälim, trälim blir sjuk starkt när man använder det korrekt.
Du skriver inte vad du tänkte lägga på spångolvet, ska du tex lägga en matta måste du slipa noggrannt för att inte skarvarna ska synas igenom, hyr då en golvslip för ändamålet.
Lägger du istället tex parkett så gör det inget om skarvarna står upp lite...
Om du ska lägga parkett så måste du tänka på att golvet måste vara relativt plant, tror det är 2mm per 2meter som det får skilja.
Om reglarna är raka men inte spånskivan så har du förmodligen något skräp under eller också får du inte in skruvarna ordentligt, försök att efterdra dem, annars är det nog inte så mycket att göra utan att riva upp allt.
glöm inte mycket trälim, trälim blir sjuk starkt när man använder det korrekt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Är det verkligen spontade golvspånskivor som diskuteras. Det låter nästan som trådskaparen använder vanliga spånskivor utan spont?
Du lägger väl golvspånen tvärs med bjälklaget?
Se denna tråd:
http://forum.byggahus.se/badrum/1938-golvspan-tvaers-eller-laengs-golvreglar.html
/Funkis
Se denna tråd:
http://forum.byggahus.se/badrum/1938-golvspan-tvaers-eller-laengs-golvreglar.html
/Funkis
Klicka här för att svara