4 648 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
trälamell på ojämn råspont
Hej,
Jag fundera på att lägga en enkel 10mm trälamellgolv ovanpå en gammal råspont golv. Undergolvet är väldigt ojämt. Hur kan jag jämnar ut detta golvet? Kan man lägga flera skick "stegljudsdämpare" eller blir golvet svajigt då? Någon som har provat med 1, 2 eller fler skick?
Alternativt lägger jag ett skick med 4 mm masonit och sedan en eller två skick foam...
Tack för hjälpen
Olivier
Jag fundera på att lägga en enkel 10mm trälamellgolv ovanpå en gammal råspont golv. Undergolvet är väldigt ojämt. Hur kan jag jämnar ut detta golvet? Kan man lägga flera skick "stegljudsdämpare" eller blir golvet svajigt då? Någon som har provat med 1, 2 eller fler skick?
Alternativt lägger jag ett skick med 4 mm masonit och sedan en eller två skick foam...
Tack för hjälpen
Olivier
Allt beror på hur ojämnt golvet är. Vad säger golvtillverkaren?
Du kan hyvla golvet eller skruva på schimsade golvskivor. Masonite funkar inte för du kommer spräcka trägolvet i limningarna mellan brädorna på grund av böjspänningarna.
Jag hade slagit ner alla eventuella spikskallar med körnare och hyvlat elendet.
Du kan hyvla golvet eller skruva på schimsade golvskivor. Masonite funkar inte för du kommer spräcka trägolvet i limningarna mellan brädorna på grund av böjspänningarna.
Jag hade slagit ner alla eventuella spikskallar med körnare och hyvlat elendet.
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Pratade men någon som sa att man kan spackla golvet med handspackel eller flytspackel. Flytspackel behöver man kommer upp till minst 5-10mm, och då är man tvungen att täta till alla springor. Det behövs inte med handspackel...
Någon som har testat detta?
Tack för alla svar
Olivier
Någon som har testat detta?
Tack för alla svar
Olivier
Man kan spackla golvet ändå, men eftersom träet rör på sig och spackel inte gör det så spricker det mycket lätt och det är risk att spacklet som ligger imellan två plankor istället rör sig uppåt...
Allt beror ju på vad man har för spackel och på de flesta säckar så brukar det stå att man kan spackla på trä men jag rekomenderar inte det, och det flytspacklet vi använder måste man upp 3cm för att det ska bli självbärande. kanske de har någon bättre konstuktion som inte jag vet om, isf kräv garantier...
Allt beror ju på vad man har för spackel och på de flesta säckar så brukar det stå att man kan spackla på trä men jag rekomenderar inte det, och det flytspacklet vi använder måste man upp 3cm för att det ska bli självbärande. kanske de har någon bättre konstuktion som inte jag vet om, isf kräv garantier...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden