Har ett hus från 43. I källaren är bronggolv. förre ägaren har lagt platon på 3 av väggarna (han hade inte hunnit sista väggen så det blir ett projekt nästa sommar) med frigolit på minst en sida och mineralull (!? utanpå platon. totalt genomblött... gör det nytta?) på en sida. har bara haft svagt fuktgenomslag på den vägg som inte har platon. golvet är tunt. 8-10mm hård yta och 15-30mm sprödare betong på ytan. målat med färg i två lager... antagligen bara målat över. färgsläpp p g a fuktgenomströmming antar jag. det är sand under... typ strandsand... väldigt fin. har bilat till nya brunnar precis och ska gjuta igen i helgen. funderar på klinkers senare då färgen är kass och det lär bli svårt att få de nygjutna snyggt mot det gamla golvet. klinkers andas ju men samtidigt är jag ju orolig att det gamla golvet är för dåligt... "äts" betongen upp med tiden... blir sprött och går sönder? om det är risken så åker färgen och så målar jag med fuktgenomsläppande färg.

Har inte några direkt hårda fakta att komma med, men kan berätta om det hus vi hyrde förut var byggt 48, av samma sats cement som huset byggdes med, byggdes även några hoar åt grisar. Hoarna lär ha blivit uppätna av grisarna på 2 veckor, så bra var den kvalitén!
Källaren i det huset var helt omålad och golvet täcktes inte sällan om vårarna av 2 cm vatten pga icke existerande dränering. Ändå har jag sällan varit i en källare som luktat så fräscht!

Dessa erfarenheter (samt alla illaluktande källare med diverse inredning man varit inne i) har grundat mina åsikter att en källare ska man göra så lite som möjligt i. Vi kommer i vår nuvarande källare (från 66) att lägga klinkergolv och måla de delvis nyputsade väggarna med putsfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.