Hej,
Lutade golvet igår efter konstens alla regler men nu när jag tittade på det på morgonen så är det lite "fläckigt" dvs på vissa ställen känns det som det kommit mer lut o därför blivit vitare. Kommer detta att jämna ut sig efter att jag slipat av det med slippaden? Om inte, vad ska jag göra? Luta igen?

Det är troligtvis lutrester som försvinner när du slipar, hade liknande fenomen när jag lutade ett golv för ett par år sedan.
Oljan tar även den "bort" mindre nyansskillnader.

Tack, ja jag ska gå över med slipdynan ikväll så vi får se om det löser sig

Chinaski skrev:
Det är troligtvis lutrester som försvinner när du slipar, hade liknande fenomen när jag lutade ett golv för ett par år sedan.
Oljan tar även den "bort" mindre nyansskillnader.
Det är viktigt att torrskura med vit ScotchBrite så att lutkalken blir jämn i färgen innan man oljar. Oljan konserverar flammigheten. Det går ev. att våtskura in oljan och få bort det, men det är onödigt bökigt när det så enkelt att torrskura.

jag gick över med röd slipdyna, blev kanon, liten liten skillnad på ett ställe bara men inget man märker om man inte vet om det:)

Det var ju bra att du blev nöjd. Det är dock bättre med vit slipdyna. Den röda avverkar hårdare och sliter i träet om man är oförsiktig, tex kör tvärs fibrerna. Men du är ju nöjd med resultatet, det är viktigast.

det va faktiskt golvfirman som sa att jag skulle ha den röda, inga som helst repor mm men jag körde den inte med skurmaskin utan för hand, blev kanon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.