9 527 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Problem med golvlister till parkettgolv
Har lagt in parkettgolv på ovanvåningen och ska nu sätta golvlister.
Då uppkom ett problem, nämligen att:
Parkettgolvet är lagt med en distans till väggarna på ca 8-10mm.
Golvlisterna som jag har köpt är 12mm tjocka, i och med att det verkar vara det tjockaste alternativet om man vill ha vita släta lister.
Nu ser det ut som att på ett ställe på ca 1, 5m (hittills) har jag fått lite mer än 10mm distans så då täcker inte golvlisten glipan.
Vad kan man göra för lösning för att få det snyggt?
Alla idéer mottages tacksamt.
Golvlisterna som jag har köpt är 12mm tjocka, i och med att det verkar vara det tjockaste alternativet om man vill ha vita släta lister.
Nu ser det ut som att på ett ställe på ca 1, 5m (hittills) har jag fått lite mer än 10mm distans så då täcker inte golvlisten glipan.
Lägg en remsa papp eller plastmatta exvis. mot väggen o spika listerna utanpå. funkar fint den lilla lutningen som blir på listen syns aldrig. Har man stora glipor får man kanske lägga dubbel papp.
Nu hade du redan hunnit sätta golvsockeln, men till nästa gång så kan du använda golv o list skruv den är gängad åt båda håll så att man kan justera lutningen på sockeln med skruvenNiclasR skrev:Har lagt in parkettgolv på ovanvåningen och ska nu sätta golvlister.
Klicka här för att svara