Har lagt in parkettgolv på ovanvåningen och ska nu sätta golvlister.

Då uppkom ett problem, nämligen att:

Parkettgolvet är lagt med en distans till väggarna på ca 8-10mm.
Golvlisterna som jag har köpt är 12mm tjocka, i och med att det verkar vara det tjockaste alternativet om man vill ha vita släta lister.

Nu ser det ut som att på ett ställe på ca 1, 5m (hittills) har jag fått lite mer än 10mm distans så då täcker inte golvlisten glipan.

Vad kan man göra för lösning för att få det snyggt?
Alla idéer mottages tacksamt.
 
Du kan ju alltid lägga om golvet....
En enkel lösning är en kvartslist i nederkant, eller en smyg längs den väggen.
 
Lägg en remsa papp eller plastmatta exvis. mot väggen o spika listerna utanpå. funkar fint den lilla lutningen som blir på listen syns aldrig. Har man stora glipor får man kanske lägga dubbel papp.
 
Är det ett litet rum kanske du kan bryta över hela golvet med en kofot eller liknande såpass att springan försvinner?
 
Tack för era svar!

Jag har satt listerna i detta rum med en liten bit masonit i nederkant där det behövdes.
Resultatet blev bra enligt mig, listen lutar en aning in emot väggen men det syns knappt.
 
NiclasR skrev:
Har lagt in parkettgolv på ovanvåningen och ska nu sätta golvlister.

Då uppkom ett problem, nämligen att:

Parkettgolvet är lagt med en distans till väggarna på ca 8-10mm.
Golvlisterna som jag har köpt är 12mm tjocka, i och med att det verkar vara det tjockaste alternativet om man vill ha vita släta lister.

Nu ser det ut som att på ett ställe på ca 1, 5m (hittills) har jag fått lite mer än 10mm distans så då täcker inte golvlisten glipan.

Vad kan man göra för lösning för att få det snyggt?
Alla idéer mottages tacksamt.
Nu hade du redan hunnit sätta golvsockeln, men till nästa gång så kan du använda golv o list skruv den är gängad åt båda håll så att man kan justera lutningen på sockeln med skruven
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.