4 546 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Vridna golvplankor
Jag håller på att lägga in ett massivt grangolv, men hur gör man om plankorna är så vridna att man inte får ner dom mot golvreglarna.
Jag har haft golvet liggande i källaren, ihopbuntat med spännband, ca 3 månader pga att bygget blev oväntat försenat. När jag släppte på spännbanden så var det en del som hade vridit sig ändå.
Vad gör man??
Jag har haft golvet liggande i källaren, ihopbuntat med spännband, ca 3 månader pga att bygget blev oväntat försenat. När jag släppte på spännbanden så var det en del som hade vridit sig ändå.
Vad gör man??
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Kanske något för dig??
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86745-nytt-verktyg-bowjak.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86745-nytt-verktyg-bowjak.html
Jag glömde nämna att plankorna är ganska grova 185*35, och jag har en metod där jag skruvar en bräda i golvregeln, strax framför golvplankan, och på så sätt trycker ner den. Jag använder mig även av spännband för att få ihop det ordentligt.
Problemet är bara att en del plankor har blivit lite konvexa och jag är orolig att golvet ska spricka på sikt.
Problemet är bara att en del plankor har blivit lite konvexa och jag är orolig att golvet ska spricka på sikt.
Vi la in 33 mm furu. Det hade legat i 10 år i rumstemperatur. Plankorna var inte vridna men de kunde "svänga" vilket gjorde det ganska jobbigt ändå att få ihop. Vi fick skruva fast anhåll i undergolvet och köra med varsitt koben för att pressa in en del av plankorna. Jag har fått "vrida" en del plankor på plats med en lång tving som hävarm (det var ett annat golv med 25 mm golvplankor), det kanske kan funka för dig.
Om du bara får ihop plankorna behöver du nog inte vara orolig.
Om du bara får ihop plankorna behöver du nog inte vara orolig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden