6 590 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Tusentals spikhål
Vi ska göra iordning ett golv: vi ska ta bort den befintliga plastmattan och det underliggande lagret med masonit för att ta fram brädgolvet. Detta brädgolv är i sig som nytt, men masoniten är fastsatt med märlor var tionde centimeter i rutnät över hela golvet.
Det betyder att brädgolvet kommer att vara aningen "perforerat" när det kommer i dagen. Hur hanterar man detta?
Vi har tänkt att lasera eller måla brädgolvet. Men behöver man på något sätt t.ex. spackla igen alla små spikhål först?
Det betyder att brädgolvet kommer att vara aningen "perforerat" när det kommer i dagen. Hur hanterar man detta?
Vi har tänkt att lasera eller måla brädgolvet. Men behöver man på något sätt t.ex. spackla igen alla små spikhål först?
Jag skulle slipa golvet först med en golvslip så du får bort några millimeter. Jag har gjort det i ett antal rum där det suttit masonit spikat med 75tusen nubb per cm2 
Jag tycker faktiskt att de värsta hålen faktiskt försvinner, man ser dem inte så mkt.
Det finns annars träspackel och sådant jox, är dock tveksam till hållbarhet på det.
Jocke
Jag tycker faktiskt att de värsta hålen faktiskt försvinner, man ser dem inte så mkt.
Det finns annars träspackel och sådant jox, är dock tveksam till hållbarhet på det.
Jocke
Om du målar det så lär hålen fyllas igen rätt ordentligt så jag tror inte det är ett så stort problem.
Vi hade samma "problem", men vi plockade upp golvet och hyvlade om det för en billig peng. Visst finns det hål från spiken som håll masoniten på plats men det är inget man lägger märke till tycker jag. Om man plockar upp golvet kan man ju dessutom flytta runt planken så att rutmönstret försvinner.
Vi hade samma "problem", men vi plockade upp golvet och hyvlade om det för en billig peng. Visst finns det hål från spiken som håll masoniten på plats men det är inget man lägger märke till tycker jag. Om man plockar upp golvet kan man ju dessutom flytta runt planken så att rutmönstret försvinner.
Börja med att blöta golvet ordentligt med kallt vatten. När det har torkat kommer hålen att ha krympt eller i bästa fall försvunnit helt. Har också tagit fram ett gammalt trägolv. Massvis av skruvhål, men idag måste man veta var skruvarna satt för att kunna se hålen. Allt jag gjort är att såpaskura det. Att spackla kommer nog inte att bli nödvändigt om ni dessutom ska måla det.
Hej!
Vi svabbade också över vårt lika dana golv med vatten och hålen försvann nästa helt när träet svällde! (Och förblev ganska osynliga när träet torkade igen.) Spikhål har ju inte tagit bort något trä utan bara tryckt ihop det när spiken slogs i. Med vatten och lite tur kan man få det att svälla ut igen!
Vi svabbade också över vårt lika dana golv med vatten och hålen försvann nästa helt när träet svällde! (Och förblev ganska osynliga när träet torkade igen.) Spikhål har ju inte tagit bort något trä utan bara tryckt ihop det när spiken slogs i. Med vatten och lite tur kan man få det att svälla ut igen!
Jag antar att det är ett furu golv som ni fått fram. Om ni inte får bort hlen med vatten, så tycker jag att ni ska spackla dem. Vi målade ett golv med ljusgrå färg och de hlen vi missat blev tydligt synliga. Nu var detta hål som var från lite större spik.
Klicka här för att svara