Så har det då blivit dags att ta tak i golvet i köket innan skåp o dylikt skall monteras. När jag går på golvet idag (plastmatta) så känner jag här och var som om det är små fördjupningar i golvet. Skulle gissa på upp till max 5mm. I de andra rummen som jag bytt golv i så består underlaget av sektioner med spikad (spontad) typ 20x50 bräder där varje sektion är ung. 400x1000. Sedan misstänker jag att dessa är spikade på reglar under. Dom sitter som berget iaf. I de andra rummen (barnens sovrum) så har jag bara jämnat ut lite med masonit och sedan lagt ett jämnt lager masonit över hela golvet o sedan på med click golvet. Jag skulle dock vilja ha en stabilare lösning till köket, så det kommer att gås bra mycket mer än vad det görs i sovrummen.
Så frågan är nu hur man enklast skall lösa detta. Vet inte exakt hur det ser ut under, men jag tror att det rä något liknande som det är i de andra rummen. Där har en sektion typ säckat lite och därmed orsakat nivåskillnad. I värsta fall får jag bryta upp allt o sen se till så att alla reglar är i nivå och sedan lägga golvspån, men finns det något lättare alternativ som någon kommer på, så tar jag tacksamt emot den informationen.
Kan nämna att golvet jag skall lägga är ett ek parkett golv (click) där plankorna är 2080 långa.

Hoppas ni förstod något av allt detta svammel. :)

Spackla upp den sektionen som har säckat ner och lägg ett 10mm rotgolv över hela golvet. Det lär bli stabilt.

Har nu kollat mer noggrannt o det är på ett ställe, en linje som går tvärs över golvet, där en av sektionerna säckat lite så att sägam så det är som en kant på 3-4 mm som går tvärs över. Kanten kommer inte ligga när några skarvar så jag funderar på om man kan låta det vara eller om man skall försöka sig på att bygga upp lite där med något. Spackla vet jag inte om det går, då det är springor mellan brädor o sektioner, flyter (sjunker) inte spacklet ner där då?

Hur mycket spacklet sjunker ner beror på hur tjockt du blandar det. Jag menar inte att du ska flytspackla. Jag menar vanligt spackel, typ reparationsbruk. Blanda riktigt tjockt så kommer det ingenstans, mer än dit det är ämnat att komma.

Kanten som går tvärs över golvet är väl lika bra att ta bort? Slipa, sickla eller spackla bort den så kan den inte komma och ge bekymmer.

Ok.
Skall förbi Hornbach imorgon i ett annat ärende, skall kolla lite efter vad dom har för spackel som kan funka.
Tack för hjälpen.

Asfaltsmatta (takpapp) är riktigt bra för att jämna ut golv med innan man lägger över ett nytt golv. Bara att skära ut bitar och lägga där det är gropar. Har gjort det flera gånger med perfekt resultat. Ett alternativ till spackel och slipdamm som funkar bra beroende på sortens grop.

Spacklade hela biten igår kväll och väntar nu på att det skall torka. Spacklet sjönk lite på några ställen där det är en springa i golvet, men jag tror inte att det skall påverka.
Nästa fråga nu är, när kan man lägga på foamet o sedan golvet? Kan man lägga golvet innan spacklet är helt genomhärdat, om man då naturligtvis inte belastar golvet, eller tar det ännu längre tid för spacklet att härda färdigt?

Spacklade du igår så ska det vara lugnt att lägga på det nu. Om du inte blandat totalt fel vill säga.

Om inte spacklet skulle vara genomhärdat, vad kan hända då? Ingen risk att det inte härdar helt igenom då eller?

Det är inte mycket som kan hända, ingenting skulle jag vilja säga. Spacklet härdar ändå. Undergolvet suger åt sig vattnet och spacklet producerar egen värme. Genomhärdning brukar ta 1-7 dygn, borde stå på påsen.

Det ända som står är att det härdar 1 mm per timme, men att det tar längre tid ju tjockare lager man lägger. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.