3 167 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur få ekparkett svart?
Vi har lagt ett ekmosaikparkettgolv i vårt kök och önskar få det svart med mattlack överst. Har ringt runt till flera parkettfirmor och fått tag på en duktig och seriös golvslipare med massor av år i branschen. Han har nu slipat och betsat golvet två gånger och golvet är nu mörkt chokladbrunt. Han har använt valnötsbets och säger att det är så mörkt man kan få golvet. Faktum är att ingen av de kanske 10 golvfirmorna jag pratat med har sagt att man kan få golvet helt svart utan alla har pratat om mörkt brunt på gränsen till svart.
Tarkett har ju dock ett färdigt ekplankgolv som är svart.
Finns det inget sätt att få det svart? Lämna gärna tips på exakt produkt om någon gjort det själv.
Tacksam för snabbt svar då golvet skall lackas om några dagar.
Tarkett har ju dock ett färdigt ekplankgolv som är svart.
Finns det inget sätt att få det svart? Lämna gärna tips på exakt produkt om någon gjort det själv.
Tacksam för snabbt svar då golvet skall lackas om några dagar.
Hej hej,
Jag är precis på väg att göra samma sak själv, göra mina breda ekplank riktigt svarta!
Jag kommer att använda svartpigmenterad lut och sedan lägga en lite glansigare finish.
Har tidigare jobbat med golv och gjort detta tidigare och det inga som helst problem att göra detta. Faktum är att det är busenkelt att färga in golven på detta sätt, det man bör tänka på är att man ska vara noga med att stryka ut luten längs ådringen och inte stanna mitt på en bräda då man kan få problem med "överlappningar".
Niclas
Jag är precis på väg att göra samma sak själv, göra mina breda ekplank riktigt svarta!
Jag kommer att använda svartpigmenterad lut och sedan lägga en lite glansigare finish.
Har tidigare jobbat med golv och gjort detta tidigare och det inga som helst problem att göra detta. Faktum är att det är busenkelt att färga in golven på detta sätt, det man bör tänka på är att man ska vara noga med att stryka ut luten längs ådringen och inte stanna mitt på en bräda då man kan få problem med "överlappningar".
Niclas
Problemet är att med en helsvart bets så slår det över lite i lila, eller ibland ganska mycket. Därav måste man ha brunt i.
Svartlut är mycket bättre!
Jag har själv svarta golv, men jag har målat mina då jag tycker det är en mer lättskött behandling. Dock är det inte kul att dammsuga två gånger om dagen...
Allt beror ju på hur mycket man vill jobba, med målning är det ju bara att slänga ut möblerna var femte år och måla.
Med lack och bets under så slipar man lätt igenom betsen och måste bättra på och så vidare... Tycker jag iaf. Tycker om när man jobbar med en produkt och inte behöver trolla med flera olika.
Svartlut är mycket bättre!
Jag har själv svarta golv, men jag har målat mina då jag tycker det är en mer lättskött behandling. Dock är det inte kul att dammsuga två gånger om dagen...
Allt beror ju på hur mycket man vill jobba, med målning är det ju bara att slänga ut möblerna var femte år och måla.
Med lack och bets under så slipar man lätt igenom betsen och måste bättra på och så vidare... Tycker jag iaf. Tycker om när man jobbar med en produkt och inte behöver trolla med flera olika.
Klicka här för att svara