Igår misslyckades vi med vår första flytspackling som vi försökt oss på. Vi får kalla det erfarenhetsmisstag. :D

Nåväl, vårt från början ojämna golv blev efter flytspacklingen rent subjektivt ännu ojämnare.

Vi har ett antal saker som jag antar kan ge felkällor.
1. Vi vill lägga väldigt tunt med spackel eftersom golvet redan idag ligger ganska nära en av dörrarna som öppnas in mot det nya golvet. Jag antar att ett tunt lager har svårare att flyta ut som det ska än ett tjockt lager?

2. Fel flytspackel? Eller om det ens var ett flytspackel vi använde så här i efterhand, byggmax golvspackel använde vi. 4,5liter vatten/25kg spackel. Har nu i efterhand sett att vissa andra spackelsorter blandas med upp till 6,5 liter vatten/25kg vilket borde ge ett mer flytande spackel?

Är det värt en chansning på att slå loss det nylagda spacklet (om det går) och ösa på med ett mer lättflytande spackel? Någon annan som upplevt att flyt/golvspackel inte ger en tillfredställande nivellering?

har aldrig förstått varför de heter flytspackel.......fan de varken flyter ju eller går att spackla me *

T
El_-micke skrev:
har aldrig förstått varför de heter flytspackel.......fan de varken flyter ju eller går att spackla me *
Jaså, det "flytspackel" jag har använt flyter och går att spackla med!!

Det kan vara riktigt klurigt att få riktigt tunna flytspacklingar bra. Det underlättar givetvis om spacklet är rinnigt men det är ingen garanti för att golvet blir hundra ändå. Tålamod och erfarenhet blandat med rutin hjälper en del.

Ska du jämna av det eller få det helt vågrätt? I vilket fall så underlättar det till tusen om du har möjlighet att märka ut lite nivåer med jämna mellanrum så du vet hur mkt spackel du ska hälla ut.

Jag ska jämna av tillräckligt för att kunna lägga på ett Pergo laminatgolv utan att det blir svikt i golvet.
Pergos läggningsanvisning säger:
Undergolvet måste vara plant (1,2 mm/0,25 m och 3 mm/2 m)

Vågrätt vet jag inte om jag ska ha, vi bor i en villa som är byggd -34 så risken är väl att hela golvet lutar liiite vilket teoretiskt skulle kunna få ett tillräckligt flytande spackel att lägga sig i ett hörn.
(Men det har jag inte kunnat mäta, vattenpasset (600mm) ger olika utslag p.ga. lokala variationer i golvet snarare än att kunna ge mig ett resultat för rummets hela längt)

Jag har ju varken erfarenhet (eller jo, nu har jag ju lite) eller rutin. Tålamodet är nog inget fel på men jag märkte ändå att det var lite stressat förra gången, vi måste nämligen fylla rummet från två håll för att inte spackla in oss i fel ände av hallen, när vi kom tillbaka till där vi redan hade börjat fylla så märktes det att det gamla spacklet hade börjat få lite "hud".

Jag började bila bort spacklet igår, där vi först hällde ut verkar det ha gjort ett ganska hyffsat jobb, skiktet var någorlunda plant på ytan men tjockleken hade variationer mellan 1-5mm.

Drog ut med golvraka jag inga problem alls. En sån vanlig man har i duschen innan någon förstör den med flytspackel & cement ;)

Det står minsta tjocklek på de flyt jag använt iaf.

Rör man omkring med flytet så blir det lösare för att sen "stanna" som det så fint kallas. Jämfor med att vibrera betong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.