Hej,

Jag har en gamal trapp i mitt hus där den förre ägaren någon gång på åttiotalet lagt linoleummattor på stegen. Jag har lyft bort en matta från ett av stegen för att se vad som finns under, till minfasa verkar det som att alla steg, under mattorna, är belagda med något som ser ut som plastic padding. Vad har jag för alternativ om jag vill ta bort mattorna?
  • Slipa ned spacklet/ plastic paddingen så att det blir hyfsat jämnt och sedan lacka
  • Slipa och skrapa bort all plastic padding ned till träet (mycket jobb) och sedan lacka
  • Lägga laminat på alla steg
  • Andra förslag?
Jag är inte så rädd för att få ojämna steg i trappen då huset är gammalt och en gammal trapp med ojämna steg kan kännas genuint och charmigt, i alla fall bättre än lioleummattor.

/marcus

Jag står inför samma problem ugnifär, under min linolium-matta är det någon typ av mattaktigt som verkar bli kvar i limmet. jag hörde från en kompis som gjort i ordning sin trapp med hjälp av hantverkare att dem hade fräst bort allt som inte skulle vara kvar... kanske finns något fräsliknande verktyg att hyra...

N
vi slipade bort allt gammalt lim ned till trät. Använde en oscillerande slipmaskin med grovt papper. Tycker att det fungerade bra även om det tog en stund.

Kör ner det till trät med en kantslip. Kör med 24- eller 36-kornigt papper så är ett trappsteg slipat på nån minut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.