L-Bror
L-Bror: Hejsan. Håller på att lägga Ebeco Foil med en EB-Therm 350 termostat. Sladden till golvgivaren är alldeles för lång. Kan man klippa av den lite eller förstör man något ohmvärde eller liknande då? :confused: //Lillebror
0 svar · 1,2k läst
Hobbe1979
Hobbe1979: kan du inte hyvla till en bit trä? runda av den lite och fräsa spår så att överlappar lite utan att sticka upp mer än 5mm. det är den billiga lösningen i vart fall :)
1 svar · 2,0k läst
W
Wand: Tack för hjälpen:)
12 svar · 4,9k läst
W
R
rhymer: Stort tack till alla som svarat! Som jag förstår det gäller följande: 1. Det enklaste/billigaste är att flytspackla till högsta punkten 2. Det går inte slipa så mycket som 1-2 cm utan man måste fräsa (fast åsikterna verka gå isär på denna punkt). 3. Slitage för verktyg är den stora kostnaden/risken. Har en fråga till. Hörde att om man kör med ytfräs kan det hända att man
11 svar · 42,6k läst
P
poppo: har möjligheter att köpa Golvkedjans EK parkett för 250 kr kvadraten, Dom säger att det är Tarketts golv, stämmer det eller är det någon som har erfarenhet av det golvet
0 svar · 4,9k läst
1337
1337: Klart att man kan ha parkett i hallen - ända till fram till ytterdörren. Dra på ett eller två lager tålig lack efter parketten är lagd så ska det inte vara några problem.
2 svar · 11,8k läst
·
R
Racetec: så pass? plasten som låg under det gamla golvet var inte spröd eller porös och den hade legat där 34 år? :rolleyes: men vad rekomenderas istället då? inget alls? :confused:
2 svar · 3,5k läst
A
AndersS: Vanlig täckpapper för t.ex. målning och sedan klipper man en lagom stor bit lägger den på trappsteget och viker den efter sidorna, inte ett klipp. Ta bort den och vänd på den så har du ditt trappsteg, sedan är det bara att lägga den på mattan och skära efter någon linjal eller en rak träbit. Fungerar även att vika om man vill att den ska gå runt trappnosen.
10 svar · 7,6k läst
C
canard1971: Är det någon som har erfarenhet av Faenza Clip Tile? Det är riktiga klinkersplattor som läggs som ett klickgolv, utan fix och fog. Det ställer heller inte lika höga krav på underlaget som vanliga klinkers. Jag tänkte lägga klinkers i hallentrén (
0 svar · 4,5k läst
M.A
M.A: Hejsan Vi har köpt en lägenhet med nylagda vitoljade furugolv som känns väldigt lyxiga att gå på men som inte alls är min smak om jag hade fått välja. Dessutom inte så lämpligt i kök och hall om jag förstått rätt (vi har två småbarn...) Jag är en stor fantast av allt som är retro (framförallt 70-tal) och hade helst haft ett vanligt, gammalt lackat trägolv, så som de brukar
0 svar · 2,3k läst
H
hheheh: Tack för tipsen! Blir att ta tag i det där snart. Jag har ett 120cm vattenpass och ett enkelt laserpass. I kombination med snören borde det ju gå att få till det. :)
4 svar · 7,4k läst
T
tnt: Du har inte funderat på att passa på att byta VVB när du ändå är igång? De gamla är inga under av energieffektivitet direkt, tydligen mkt pengar att spara på elräkningen när man byter (Säger jag som funderat på att byta nu i 7 år ;) )
9 svar · 4,1k läst
M
marga: Finns det någon som har lagt in Tarketts flanders black eller har sett den inlaggd. vad tycker ni iså fall om den.
0 svar · 2,0k läst
M
Mäster: Tarkett är väl ett varumärke , som har bl.a. golvtypen parkett i sitt sortiment, dvs Tarkett bär sig åt som vilken parkett som helst . 4-5 mm träbeläggning (ask,ek,valnöt,osv) limmat på x antal mm plyfamtrl, Repor och tryckmärken blir det väl på alla golv, men för att det ska gå igenom till det undre skiktet, krävs nästan att mor sitter med hammare och stämjärn.. Hur mjuk eller
4 svar · 8,0k läst
·
Leito
Leito: [citat] Jo, att få upp det "blöta" diskmedlet gick snabbt och enkelt med handdukar, problemet är att diskmedel är så jäkla klibbigt och envist så att det torkar och blir halvklibbigt.
4 svar · 1,4k läst
T
tnt: OK, Tack
2 svar · 2,2k läst
T
2 svar · 2,2k läst
A
Alfred 54: Fylla upp med något magiskt läser jag som att klossarna sitter en bit under golvnivå. Om så, i med en träbit i lämplig tjocklek å profil.
1 svar · 2,1k läst
kimpo
kimpo: Du lägger plasten som vanligt, men skär av den någon cm ut från väggen. Därefter lägger du klinkersgolvet som vanligt. Plasten är bara till för att skydda träsyllen till innerväggen mot fukt.
1 svar · 1,2k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Skicka på analys om du vill veta säkert (runt 500 kr har jag för mig det kostar). PCB vet jag inte men det kan vara asbest i vissa gamla golvmattor.
2 svar · 1,1k läst
M
*Martina*: [citat] Ja vi ska ha golvvärme. Blir nog lite kallt om fötterna annars. Vi bygger ju nytt så vi behöver inte lägga något under parketten :)
3 svar · 1,0k läst
B
betula: Först måste du fundera på hur du tänker orientera fiskbenen, spetsen bör vara parallell med GV-slangen för att minimera risken för genomspikning. Då kan du spika igenom ett lag plywood och ner i panelen som tidigare föreslatits. Om golvet orienteras tvärs bjälklaget och takhöjden inte är något problem så lägger du glespanelen tvärs emot bjälklaget, då behövs inga kortlingar,
20 svar · 12,9k läst
kimpo
kimpo: [citat] Ja, allt går ju...men frågan är om det är så bra.. Stor risk att fukten tränger igenom och förstör laminatet. Du "bygger" ju även in fukten i golvet, med dålig lukt och ev mögelproblem som följd. Råder dig att riva ut linoleumplattorna och lägga platon med luftad sockel.
1 svar · 1,4k läst
K
ktm250: Jag tänker svara på några av dina frågor: Behöver jag flytspackla? Ja, det tycker jag absolut med tanke på den stora diffen. Gäller samma lim som föreslås i tråden? Kolla med limtillverkaren vad de rekommenderar till just ditt golv och underlag. Hur länge behöver det stå innan läggning? Beror på tillverkare och spackel. Se till att välja rätt spackel för ändamålet och utgå
11 svar · 18,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Du får ett starkare bjälklag med spånskivan dikt an bjälkarna. Det är klart; om man lägger glesen nere i bjälklaget och skruvar upp den mot spånplattans undersida blir det en annan femma, men det är jäkligt bökigt och golvet blir långsammare.
8 svar · 3,1k läst
Immobil
Immobil: Kolla hos en golvfirma eller byggvaruhandlare. Det finns en uppsjö med lister i olika former och material. Dock tror jag inte på din idé om tyglist.
1 svar · 5,5k läst
J
JKPK_peter: ps.. har du kontaktat Kährs? Kährs har varit hemma hos mig !
6 svar · 3,1k läst
fransfredrik
fransfredrik: Kanske är det någon som har pejl på toleransnivån för hur mycket det får skilja i höjd mellan bjälkarna. På vissa ställen dyker eller stiger det med 2-7mm!
5 svar · 2,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vi lade ca 120 m2 i en lokal som används för lättare fysisk aktivitet (ej skor). Inga som helst problem efter närmare tre år. (Jo, en flisa har gick tidigt, men det kan ev ha varit vårt eget fel.) Golvet är tillv i Schweiz och har 15 års garanti, vilken jag inte tror vi behöver utnyttja baserat på erfarenheten så här långt. Om det är samma golv som säljs nuförtiden är som sagt
5 svar · 9,2k läst
M
Mäster: Såga ur eller fräs ner, Att snickarn svarade lägg ovanpå, beror nog mer på att ni var släkt, och han var rädd för att det ska bli gratisarbete ;) Dels så är ofta parkettgolven flytande, och vill inte klämmas fast under en kamin, Sen om ni vill byta golv, så är det ju rätt behändigt att slippa lyfta kaminen, utan bara gå fram till klinkret..
4 svar · 3,0k läst
GoForIt
GoForIt: Om det ska vara tätskikt på golvet i tvättstugan styrs av hurvida plattan är isolerad eller inte. Isolerad (och med kapillärbrytande skikt) så skall golvet tätskiktas. Annars inte. Se mer i BBV hos www.bkr.se Det finns ju klinker i olika prisklasser (från runt 50 kr/m²). I ett pannrum kanske man kan acceptera en enklare variant..? Men en golvfärg fungerar ju också.
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.