Jag har rivit bort befintlig gammal plastmatta och masonitskiva och ska lägga klickparkett 15mm. Tyvärr så verkar trägolvet väldigt ojämnt. Det sklijer säkert minst 10mm mellan vissa ytor. Hur gör man enklast för att få ett jämnt underlag för parkettgolvet?

Spånskivor gör ju att det blir väldigt stor höjdskillnad mot andra rum när golvet är klart. Ska man slipa/hyvla golvet på ngt sätt?

Redigerat:
Om trägolvet under är ointressant att behålla kan du riva upp det, justera och lägga nytt spångolv som underlag. Kan inte tänka mig att nuvarande trägolv är tunnare än 20mm.

Jadu, det kanske är det bästa sättet. Vilken metod/verktyg är bäst för att se till att man får underlaget till golvet jämnt? Tror att golvreglarna måste justeras (hyvlas/byggas på?). Laserpass?

Ett bra pass typ Hultafors Mästarstege (MST180) i kombination med murarsnören.
Enklaste och kanske bästa metoden att fylla ut svackor är att skruvlimma 28x95 på båda sidor befintliga golvbjälkar. Kullar ovanför detta kan man grovrensa och använda samma metod.

Tack för tipsen! Blir att ta tag i det där snart. Jag har ett 120cm vattenpass och ett enkelt laserpass. I kombination med snören borde det ju gå att få till det. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.