Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Har du några bilder är på väg själv att göra så, nyfiken! //Mattias
12 svar · 1,6k läst
A
Abbedabbe: För övrigt torde det fungera att lägga trägolv över klinkern oxå?
2 svar · 1,1k läst
0
0Ann0: Vi har en plastmatta på betong i tvättstugan som inte är godkänt enligt besiktningsman. Dessutom är det en spricka i mattan, så den måste bytas ut. Vad är det för golv man ska lägga samt eventuell fuktspärr? Det finns även en dush och bastu i tvättstugan och vi hade även tänkt att ställa in ett badkar i rummet så det blir ett rum kombinerat tvättstuga/badrum.
0 svar · 2,6k läst
E
Edvin74: Kolla för gudarna upp att det inte är trossbotten som kan antändas av golvoljan!
2 svar · 3,8k läst
H
Hobber: Jag kollade på den häromdagen och tyckte att det inte var bästa kvaliten. Lite glipor mellan stavarna, men till det priset så... Köpte själv Forbos och är kanonnöjd. Visserligen nästan dubbla priset men jag tycker det är värt det.. /Hobber
1 svar · 1,5k läst
A
AndersS: Håll dig från de billigaste. Gjorde misstaget att köpa det till en tvättstuga och ytskiktet på den är jä... känsligt, minsta slag eller att du tappar något hårt (även ganska lätta saker" så kan en flisa i ytan gå bort.
4 svar · 2,8k läst
Ludwig
Ludwig: Håller med, slipning är nog det både enklaste och bästa!
2 svar · 753 läst
A
annao72: Tack för era svar! Jag skall kolla in sortimentet på golvmarknaden så får vi se vad det kan bli! /Anna
4 svar · 4,9k läst
P
-PLM-: Många bra tips, tack!
4 svar · 77,6k läst
AntiZ
AntiZ: Hej! Vi har IKEAluckorna Tidaholm (Ek) och laggt in Eggers e-motion EM3232 Campino dark. Inköpta på K-rauta för 129:- m² har jag för mig. (Kan haft kampanj...) Precis som canard1971 säger så passar grå/skiffer jättebra till ek. http://www.egger-efp.com/pdf/pp_emotion_en_54s.pdf (20 MB PDF med eggers golv, sid 44-45)
2 svar · 8,3k läst
M
Mäster: Får du inte plats med lister vid spisen så kan man väl fuska till det lite snyggt med silikon, Tejpa isåfall innan, lite rakt och snyggt, att försöka på fri hand brukar sluta med att det tog längre tid, och blev lite sämre resultat, fast det kanske du redan kände till..
1 svar · 2,3k läst
T
tobias71: tack för tipset! :)
2 svar · 2,9k läst
T
Taber: Golvet jag köpte var Linnea från Kärhs men jag har tyvärr inte hunnit lägga det ännu. Men jag utgår från att det är lika bra kvalitet som övriga Kärhsgolv :) Har iaf bara hört gott om det.
3 svar · 4,8k läst
R
robhol: Halloj Byggahusare! Försökte igår kväll att limma en spånskiva mot en annan med vanligt trälim men kände att det gick åt mycket lim. Så som jag gjorde var att sprida limmet med en fixkam (mycket vinklad) men det kändes somm att det blev för mycket ändå. Är det bättre att rolla på limmet? Eller ska jag använda något annat än "vanligt trälim" (det vita vattenbaserade)? Hur
0 svar · 1,4k läst
Y
Wand: Kolla den här länken, eller sök på golvvärme och kamin, kanske hjälper dig nåt http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59615-golvvaerme-kakelugn-dumt.html
1 svar · 996 läst
M
monl: För att inte bygga högre än parkettgolvet i angränsande rum när vi lägger laminatgolv i hall/kök har vi tagit bort den gamla plastmattan som var fäst vid ett masonitunderlag (c:a 8 mm) som också åkte ut. Nu är vi nere vid råsponten ovanför isoleringen och regelverket. Behövs det något mer emellan detta och laminatgolvet än foam?
0 svar · 1,7k läst
M
Mäster: Jag skulle utan tvekan våga lägga det som ett helt golv, så stora ytor var det inte.. eller smala passager..
1 svar · 991 läst
·
E
ezterman: Dra några skurvar där det sviktar och hoppas på att det andra govet du lägger ovan på inte kommer att svikta. om du inte känner för att riva upp hela golvet.
2 svar · 2,9k läst
E
ezterman: Alternativet ifall du vill ta bort plastmattan är att du slipar eller skrapar av golvet och sedan dra över med en tunn skrap spackling
5 svar · 2,1k läst
H
Hugin: Hej Skall lägga golv på min ovanvåning och har Kährs ask Kalmar på nedanvåningen. Då detta är dyrt har jag även kollat in några "budget" alternativ. På Jem och Fix har dom ett askgolv med som de kallar Parquet och som jag förstår det kommer från Polen. Min fråga är nu om någon av Er där ute har lagt detta golv och kan ge mig lite information kring golvet och lätt/svårtlagt.
0 svar · 748 läst
M
moix: Jag hade det i entrén i ett hyreshus på Östermalm där jag bodde ett par år. Fantastiskt fint gammalt golv. Tyst och liksom mjukt att gå på. Numera utbytt mot trist klinker. Tycker det är skitsnyggt.
1 svar · 3,4k läst
L
lugnt: Har lagt golvvärme (vattenburen) mellan gles på golvspån. Där jag ska lägga klinkers tänkte jag läggat ett lager golvgips innan. I våtrummen har jag dock hört att man ska lägga DUBBEL golvgips innan man flyter det. Stämmer det? Räcker det inte med ett lager? Eller varför inte flyta direkt på glesen och slangen? Måste man ha golvgips?
0 svar · 1,2k läst
N
nvr: Jag har ett inglasat rum på 15 kvadrat. Golvet består av golvspån med en matta på. Jag vill byta mattan mot något annat. Golvet är isolerat men det finns ingen värme i rummet. Fungerar det med furugolv eller tål det inte fukt ? //rob
0 svar · 1,8k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] deg=pengar Junckers=golvfabrikat http://www.junckers.se/index.asp?pageID=1777
6 svar · 1,5k läst
T
twtwtw: Hallå, Tänkte slipa ner min ekparkett som är lackad. Vill få en mer träkänsla med vitlasyr där träet syns igenom. Är det möjligt att få fram den känslan från ett ekparkett golv som är lackat forbo forshaga. Är det oljning jag ska göra istället för lackning va? Är det svårt att olja golvet, för det är väl det man ska göra för att få en mattare känsla? / tw
0 svar · 1,7k läst
Bödde
Bödde: Ja, det var skitkul! Kanske fixar en firma det på en dag?! Tänk... en kall öl och allt gör sig självt, till ungefär samma pris.
13 svar · 17,2k läst
morsan
morsan: Hur stort är golvytan? Kan du använda "depå-matta"? Ska ta reda på vad den heter...eller du kan fråga på SH :o Kanske en stuvbit linoleummatta eller plastmatta?
5 svar · 2,3k läst
P
ptlf: Tack, det är alltså bara det att skarvarna blir bättre vid en viss väg, men skarvarna är ju olika på lång o kortsida, varför?
2 svar · 1,0k läst
J
jhenrik: Ett något tjockare trägolv isolerar marginellt, dvs den person finns inte som kan känna skillnad mellan tex 22mm och 28 mm. Trögt i betydelsen utjämnande är inte ett trägolv relativt sett. Vi har haft golvvärme installerat 1989, stort kök med matrum, 28mm lackat furugolv. Huset är från 1850 men golvet togs naturligtvis upp och isolerades väl. Det är viktigt att torka plankorna, helst
22 svar · 16,3k läst
·
T
Tornhill 2: Men då har du åtminstonde limmat. Blå cellplast brukar vara 150kPa, dessutom har du relativt stora plattor. Alltså BORDE du kunna få det att funka, åtminstonde om ni inte är för överviktiga.;) Om du redan har gett upp, så hade jag testat att lägga ett skikt likadana klinkers till, ovanpå de du har där. Lägg dem med skarvarna förskjutna åt båda hållen, så att skarvarna i övre
11 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.