7 597 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Tillpassa filt till trappsteg
Hjälp! Håller på att bli tokig! Vi har varit och köpt en nålfilt som vi tänkt limma på trappstegen i vår trapp.
Men det verkar i stortsett omöjligt att tillpassa filten. . .
Finns det någon luttrad här som har tips på hur i fanken man får till det bra?
Filen är styv och med gummiundersida, inte alls lätthanterilg på något sätt. Men det var "den som man skulle ha i en trapp" enligt den butik där vi inhandlade den i. Den påminner absolut inte om den ulligt goa filten man hanterade under julpysslet i lågstadiet.
Men det verkar i stortsett omöjligt att tillpassa filten. . .
Finns det någon luttrad här som har tips på hur i fanken man får till det bra?
Filen är styv och med gummiundersida, inte alls lätthanterilg på något sätt. Men det var "den som man skulle ha i en trapp" enligt den butik där vi inhandlade den i. Den påminner absolut inte om den ulligt goa filten man hanterade under julpysslet i lågstadiet.
Jag hade precis samma problem för ett par helger sedan.
Jag använde mig av papper (tex skyddspapp) som först klipptes i bitar som täckte hela steget. Därefter pressades pappret mot underlaget och hörnen markerades. Sen var det bara att rita, klippa ut, justera och använda som mall.
Jag använde mig av papper (tex skyddspapp) som först klipptes i bitar som täckte hela steget. Därefter pressades pappret mot underlaget och hörnen markerades. Sen var det bara att rita, klippa ut, justera och använda som mall.
La nya nålfilt i trappen för en månad sen, gick hur bra som helst. använde bara en smygvinkel och tumstock för att måtta ut stegen. gjorde dem först i kartong sedan skar jag ut bitarna efter kartongen. blir någon vinkel fel så är det bara tejpa på en liten extra bit och skära om. tar lite tid men blir jävligt nice. Lycka till
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Vanlig täckpapper för t.ex. målning och sedan klipper man en lagom stor bit lägger den på trappsteget och viker den efter sidorna, inte ett klipp. Ta bort den och vänd på den så har du ditt trappsteg, sedan är det bara att lägga den på mattan och skära efter någon linjal eller en rak träbit. Fungerar även att vika om man vill att den ska gå runt trappnosen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden