Y
Ja, vissa kanske minns mina frågor relaterat till lägenheten och nu börjar det dra sig mot ett slut. Jag är lite bekymrad för mors val av golv och tvungade henne att tänka om vilket gav ett nytt urval. Kan bli snyggt men kanske något man ångrar;

Hall + kök = Tarkett Ultraloc Viva 8,5mm valnöt...
Sovrum = Tarkett plastmatta...
Vardagsrum = Parador 3stav ek parkett

Men vad som bekymrar mig är då detta;
1. Trä Tarkett - blir det jobbigt att gå på? (har gått på iskalla bottenplans betonggolv med plastmattor sedan många år nu). Finns det någon super foam som är riktigt bra på dämpa ljud och hårdhet?

2. Trä Tarkett - Valnöt, om man lyckas göra en skada på den så är det väl kört, blir väl super synligt? Eller hur funkar tarkett, är det som laminat? Ser ju ut som ett tunt ytskickt bara med valnöten.

3. Är parador parketten så märkvärdigt mjukare än tarketten?

*ska bli så himla skönt när detta är över och jag kan bekymra mig över egna projekt, hehe*

Vi har tarketts valnöt i hela huset, förutom hall och badrum där det finns klinkers.

Det jag funderar på, är att valnöt är mycket mörkt (snyggt, tycker vi). Det blir en stor kontrast till ekparketten i vardagsrummet. Varför inte ha samma parkett överallt där man vill ha parkett? Det blir lite lapptäcke annars.

Om ni har t.ex. klinkers i hallen närmast dörren, behöver ni inte vara oroliga över slitaget på golvet sedan. Många har golvvärme av el under klinkers i hallen, då kommer inte fukten från skorna längre in i bostaden.

Jag bifogar en bild av våra golv - de är mörka. Till vänster syns lite av karmen till dörren som är av ek (det blev riktigt bra, trots att det var en chansning). Färgskillnaden är stor.

• 20081109_006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Y
Nu ska vi se, inleder med att tacka för svaret ;) kan tänka mig att golv är lite svårfotat, vi märkte hur annorlunda golvbiten sågut mellan de två olika lägenheterna. Denna har en mildare än vad er kamera har fångat i erat hem.

Hon är skeptiskt till såpass enhetligt, det var därför jag protesterade förut för då var det ask i kök, fiskben ek i hall och 3stav ek i vardag och mörk plank i sovrum, vilket gjorde mig förtvivlad.

-Nyligen nämnde hon att hon grubblar på välja valnöten i vardagsrummet också, det var bara att hennes väninna hade sagt att ta ek parketten för att det blir mjukare att gå på.

Fast tillbaka till hårdheten - kommer man få ont att gå på varm tarkett? trots vanan att gå på kall betong med plastmatta?

Och vad händer om man skadar ytan, är det kört, kommer det att lysa fram en spånskiva eller hur funkar tarkett?

:)

Vi har några små skador från byggtiden (spikar eller skruvar under tunga lådor, som man dragit), men det är inte något som lyser igenom, utan skrap på "lacken". Vi har tre barn, har bott i det nya i 5 månader. Golvet skall vara slipbar, om jag har förstått allt rätt. Det finns också någon typ av vax man kan använda, titta på tillverkarens hemsida. Har inte varit aktuellt för oss.
Alla parketter har väl någon typ av hård yta, av typen lack? Jag tror inte att man kan känna någon skillnad. Men känslan sitter nog mer i huvudet än i fötterna.
Vi har golvärme i plattan på nedre våningen, och element på övervåning. Vi har aldrig diskuterat hur det känns under fötterna - betyder kanske att det känns bra?
Golv är inget man byter så där bara. Det kan vara bra att välja någorlunda neutrala lösningar som håller länge. En slipbar parkett kan man ha säkert 20 år. Det är lättare att leka med färger och mönstervariationer på väggar istället. Men det är ju hennes lägenhet, och hennes smak.

Tarkett är väl ett varumärke , som har bl.a. golvtypen parkett i sitt sortiment,
dvs Tarkett bär sig åt som vilken parkett som helst .
4-5 mm träbeläggning (ask,ek,valnöt,osv) limmat på x antal mm plyfamtrl,
Repor och tryckmärken blir det väl på alla golv, men för att det ska gå igenom till det undre skiktet, krävs nästan att mor sitter med hammare och stämjärn..
Hur mjuk eller hård ytan i ett parkettgolv är, beror väl mer på vilket träslag det är, än vilket fabrikat det är.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.