4 754 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
mörka ner en gammal parkett
Bor i hus från -54 med parkett från samma år. Den är jättefin men i behov av att slipas (gott om fettfläckar).
Vi skulle vilja få golvet lite mörkare när vi snyggat till det, hur ska man gå till väga då? Betsar man eller oljar man med pigment eller vad? Det är ju vardagsrummet och vi har 3 barn, så helst hade jag nog lackat så man slipper olja in det varenda år, något som aldrig hade blivit av ändå.
Vi skulle vilja få golvet lite mörkare när vi snyggat till det, hur ska man gå till väga då? Betsar man eller oljar man med pigment eller vad? Det är ju vardagsrummet och vi har 3 barn, så helst hade jag nog lackat så man slipper olja in det varenda år, något som aldrig hade blivit av ändå.
Du kan betsa, men då kan du inte använda vattenbaserad lack, då löser det upp betsen. Jag svartbetsa vår fiskbensparkett sedan använde jag en 2-komponetig lack, beträffande betsen kan du bryta till vilken brytning som helst.
flugger har betsen (de bryter den till kulören du önskar), men lacken köpte jag av en som jobbar med golvslipning. Den som jag använde måste man ha mask som klarar organiska ångor, så tänk på att försegla rummet väl mot övriga rum, för det luktar rätt starkt ett par dagar efteråt.
Denna lack är oerhört slitstark (vi har hund som får för sig att göra "burn outer" ibland, och det klarar denna lack. (2-komponent)
Denna lack är oerhört slitstark (vi har hund som får för sig att göra "burn outer" ibland, och det klarar denna lack. (2-komponent)
Klicka här för att svara