7 529 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Hur lägga textilplattor
Hej,
Vi har funderat på att lägga in textilplattor hemma på befintlig plastmatta. Jag har aldrig gjort detta tidigare och skull vilja ha er hjälp med hur man går tillväga. Vad jag förstått ska det gå att lägga på plastmattan, men hur fäster man plattorna och ska dom läggas på något speciellt sätt??
Tacksam för er hjälp!
/Emma
Vi har funderat på att lägga in textilplattor hemma på befintlig plastmatta. Jag har aldrig gjort detta tidigare och skull vilja ha er hjälp med hur man går tillväga. Vad jag förstått ska det gå att lägga på plastmattan, men hur fäster man plattorna och ska dom läggas på något speciellt sätt??
Tacksam för er hjälp!
/Emma
hej!
Jag lade textilplattor i min förra lägenhet. Detta på parkettgolv och jag använde dubbelhäftande tejp (som målarfirman säljer, inte Biltemas)
Har du raka väggar (nytt hus/lägenhet), så utgå från en vägg.
Har du ett gammalt hus, så försök mäta ut en rak linje med hjälp av snöre eller liknande, så att du får något rakt och kapa sedan de plattor som kommer intill väggen. =)
Jag fäste mina plattor genom att tejpa längsgående remsor på golvet (2st/platta/rad) och sedan petade jag bort översta skyddstejpen efterhand som jag lade plattorna.
Mvh
Thomas
Jag lade textilplattor i min förra lägenhet. Detta på parkettgolv och jag använde dubbelhäftande tejp (som målarfirman säljer, inte Biltemas)
Har du raka väggar (nytt hus/lägenhet), så utgå från en vägg.
Har du ett gammalt hus, så försök mäta ut en rak linje med hjälp av snöre eller liknande, så att du får något rakt och kapa sedan de plattor som kommer intill väggen. =)
Jag fäste mina plattor genom att tejpa längsgående remsor på golvet (2st/platta/rad) och sedan petade jag bort översta skyddstejpen efterhand som jag lade plattorna.
Mvh
Thomas
Annars tunnar du golvlim med lite vatten och rollar en sträng, vänta tills det är hugg lägg en RAK rad mitt på golvet, sen är det bara att fortsätta, var noga med att ev. pilar på baksidan är åt samma håll om du inte vill ha mönster
Det finns ett lim man rollar ut. Påminner om primer. Det blir duktigt med hugg i det samt att man slipper nedsatt hållfasthetsgrad pga utspätt lim. Lägg plattorna åt samma håll. Det finns pilar på baksidan som du ska rikta åt samma håll, annars kan plattorna se helt olika ut. Så har det vart på alla de Tecsom-plattor jag lagt, men läs bruksanvisningen först för säkerhets skull.
Klicka här för att svara