Ska flytspackla ett golv 4 cm. Funderade på om man kan flytspackla 2 cm först sen resten för att de ska bli lättare att jobba me flytspacklet innan det stelnar?

Sen kan man fixa till mindre ojämnheter sen med Ardex A 45?

Tänk på att du måste ha primer på mellan varven.

Jag skulle behöva några byggtekniska råd om utfyllnad av betonggolv som svackar. Jag undrar hur man bäst jämnar ut golvet så att det blir plant. Det rör sig om ca 150 kvadratmeter och nivåskillnaden mellan lägsta och högsta punkt är 7-10 cm. Så som golvet ser ut handlar det alltså om en utfyllnad som vid väggar/pelare närmar sig 0 mm och på djupaste stället är 70-100 mm.
Golvläggare tycks uppdelade i två läger: Det ena lägret säger att jag ska flytspackla i två omgångar. Det andra lägret säger att jag först ska gjuta upp en bit med finbetong, därefter flytspackla. Två lager spackel kommer att spricka, säger dom. De andra är lika bestämda på vad som händer om man först gjuter med betong: Fukt som kan vandra upp i det befintliga betonggolvet kommer att få den nya betonggjutningen att "resa sig" och därmed spräcka det spacklade ytlagret. Vem ska man lita på? Till saken hör att det är betydligt dyrare att spackla två gånger.
christer@calm.se

loff > 4cm kan du spackla på en gång om det rör sig om stora ytor. Annars går det bra att flyta i två omgångar. Primer mellan varven som hempularen säger skadar inte men är mest pengarna i sjön.

christer@calm.se > Lägg Dexorbond först så slipper du fukt underifrån. Flytspackla allt på en gång med hjälp av pumpbil. Och armera givetvis.

Antar att det är platta på mark? Är den isolerad? Är det problem med fukt nu? är det en yta? eller flera rum?

Är du osäker på fukten så ta dit någon som kan ta riktiga fuktprover kostar säkert några tusen men det kan det vara värt.

Om vi utesluter ev. fuktproblemen så antagligen så flyter du i 2 omgångar MED primer mellan varven, fyll upp svackor och ojämnheter så det är ca 2cm kvar och spackla det sista

Eller fyll upp med EPS cement, kan pumpas, så det är ca 2-3cm kvar och flyt hela ytan

eller (här måste man nog höra med spackeltillverkare) jämna av med tvättad singel tills det är 2-3 cm kvar och flyt hela ytan

eller gjut i med betong och flyt , stirra dig inte blind på material kostnaden här, timmarna kan nog dra iväg ganska mycket...

Gör man allt riktigt så spricker det inte, vissa spackel kan man pumpa upp till 100mm (men det flesta spacklen klara mycket mer i tjocklek än vad som anges på säcken)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.