5 566 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Hur höja golv?
Tänkte lägga stengolv i hall och kök. Trägolven i respektive rum idag lutar lite åt varsit håll och diffar ca 7mm om man utgår där tröskeln satt.
Tänkte flytspackla golven raka och sedan på med golvgips och elslinga. Kan man använda något annat än flytspackel då det kostar ju ca 150-200kr m2 om man ska höja 10mm.
Om jag ska flytspackla in höjdskillnaden så tänkte jag göra det då jag lägger värmekabeln. Eller ska man se till att golvgipset kommer i samma höjd innan man lägger ut kabeln
/daniel
Tänkte flytspackla golven raka och sedan på med golvgips och elslinga. Kan man använda något annat än flytspackel då det kostar ju ca 150-200kr m2 om man ska höja 10mm.
Om jag ska flytspackla in höjdskillnaden så tänkte jag göra det då jag lägger värmekabeln. Eller ska man se till att golvgipset kommer i samma höjd innan man lägger ut kabeln
/daniel
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Jag fattar inte, elslingan ska ju gjutas in i flytspackel, som du sedan lägger sten/klinker på. Om du ska göra det rätt så är metoden:
1: gips på golven
2: elslinga som gjuts in i flytspacklet
3:klinker
Betr din höjdskillnad så är den så liten att det är knappt mödan värt att jobba med den, låt spacklet göra jobbet. Möjligen kan du lägga på 6 mm renoverings gips på det stället där det är som värst för att spara lite spackel pengar.
1: gips på golven
2: elslinga som gjuts in i flytspacklet
3:klinker
Betr din höjdskillnad så är den så liten att det är knappt mödan värt att jobba med den, låt spacklet göra jobbet. Möjligen kan du lägga på 6 mm renoverings gips på det stället där det är som värst för att spara lite spackel pengar.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förstår inte vitsen med golvgips överhuvudtaget när det ändå ska flytspacklas...
Jag anser ju att rätt metod är...
1. Prima ytan
2. Häfta armeringsnät på golvet
3. Lägga elslingorna
4. Flytspackla
5. Prima ytan
6. Lägg klinker
7. Foga klinker
Jag anser ju att rätt metod är...
1. Prima ytan
2. Häfta armeringsnät på golvet
3. Lägga elslingorna
4. Flytspackla
5. Prima ytan
6. Lägg klinker
7. Foga klinker
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Om jag fattat det rätt så var ju TS ute efter att spara in lite på spacklet, vilket han gör om han lägger golvgips under. Sedan vet vi ju inte hur golvet ser ut, kanske är springor så spacklet rinner igenom. Annars så är Paul i torpets beskrivning rätt, jag var inte så överpedagogisk när jag skrev.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Golvgipsen är ju 13mm så jag kan inte se hur man ska nyttja den vid en ojämnhet på 7mm... 
Du måste ju även ha en viss tjocklek på flytspacklet om det ska göras på rätt sätt.
Om det är mycket springor i golvet som flytspacklet riskerar rinna genom så är ett knep att lite lätt limma fast ca: 5cm höga bitar av frigolit längs med väggarna och sen lägga ut fiberduk som häftas fast i golvet och viks upp mot frigoliten.
Sen armerar man och flytspacklar och när detta härdat tar man bort frigoliten och vips så har man ett flytande bra golv att lägga klinker på.
Du måste ju även ha en viss tjocklek på flytspacklet om det ska göras på rätt sätt.
Om det är mycket springor i golvet som flytspacklet riskerar rinna genom så är ett knep att lite lätt limma fast ca: 5cm höga bitar av frigolit längs med väggarna och sen lägga ut fiberduk som häftas fast i golvet och viks upp mot frigoliten.
Sen armerar man och flytspacklar och när detta härdat tar man bort frigoliten och vips så har man ett flytande bra golv att lägga klinker på.
när man använder armeringsnätet så skall väl det gjutas in 2 cm om det skall vara rätt?
kan ha fel men har för mig detta.
det paul skrev e den metoden man jobbar i.
finns det springor kan man ta mjukfog å trycka i så ej spacklet rinner iväg...
mvh
estwing
kan ha fel men har för mig detta.
det paul skrev e den metoden man jobbar i.
finns det springor kan man ta mjukfog å trycka i så ej spacklet rinner iväg...
mvh
estwing
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Bara för att inte verka helt korkad, men jag/vi vet ju inte hur mycket som TS behöver höja golvet från 0 nivå? Det enda vi vet är att det finns en ojämnhet om 7mm och att i exemplet från TS så tar han ett pris om han tvingas höja 10 mm med spackel. Det är kanske 25 eller 50 mm som ska fyllas, vi vet inte. Därav min åsikt med golvgips som fyllnadsmaterial istället för spackel. Annars så håller jag med tidigare om att den gängse gången är att flyta allt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men om där är en ojämnhet på 7mm så är där en ojämnhet på 7mm och då kan jag ju personligen tycka att det är det man ska utgå ifrån och sen behöver man täcka golvvärmen med minst 10mm flytspackel och det kan man ju inte minska på med hjälp av golvgips vilket jag tolkar TS idé som...
Så här ligger det till:
Högsta punkten är vi gamla tröskeln.
Om man tar ett vattenpass så har man en höjdskillnad efter 1m på 5mm åt båda hållen.
Som andra har sagt så ska hela elkabeln gjutas in 10mm dvs man kan inte "låna" mm för att tänka höjdskillnaden.
Golvtipset som jag har är endast där för att dämpa ljud mot grannen.
Min fråga var om jag kunde använda något annat att jämna ut golvet med tex betong eller något annat billigt så jag har ett jämt golv innan jag lägger gipset.
Högsta punkten är vi gamla tröskeln.
Om man tar ett vattenpass så har man en höjdskillnad efter 1m på 5mm åt båda hållen.
Som andra har sagt så ska hela elkabeln gjutas in 10mm dvs man kan inte "låna" mm för att tänka höjdskillnaden.
Golvtipset som jag har är endast där för att dämpa ljud mot grannen.
Min fråga var om jag kunde använda något annat att jämna ut golvet med tex betong eller något annat billigt så jag har ett jämt golv innan jag lägger gipset.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har du ett cement- eller betonggolv under så är det knappast några problem att putsa med cement.
Klicka här för att svara