Hej alla pro´s..

Ska till o lägga klinker i groventren imöra och tänkte kolla upp en grej redan nu:

Hur lägger jag klinker mot tröskel ( dörr mellan kök och groventre) ?

I köket ska det bli laminat , total höjd 10 mm.
Klinkersen är,tror jag, 7-8 mm + fixet.

Men frågan är ju egentligen, Vart brukar man sluta med klinkersen,då den kommer mot tröskeln,blir det kant i kant mot, eller ska klinkersen gå under tröskeln?

Vi vill nämligen ha en tröskel där...ingen nivålist el dylikt

Mvh

Du kan gå fram mot tröskel så att du har en fogbredd kvar, där lägger du en mjukfog mot tröskel. Lycka till:)

Togo skrev:
Du kan gå fram mot tröskel så att du har en fogbredd kvar, där lägger du en mjukfog mot tröskel. Lycka till:)
Precis det svar jag ville höra :)

Tack

Paul-Staffanstorp
Frågan är ju nu om det verkligen var det du ville höra än om det inte är fel i sig. :blushing:

Jag hade ju dock hellre lyft tröskeln och lagt in klinkern halvvägs för att sedan låta laminatgolvet möta upp inne under tröskeln.
Det blir ju absolut snyggaste lösningen än om man kanske råkar ut för att behöva kapa ner dörren lite.

Hur har du annars tänkt göra på den sida tröskel där laminatgolvet ska läggas. :rolleyes:
Här blir det inte lika snyggt med en mjukfog mot tröskeln liksom... :O

mmm..ok Paul.....du har en poäng där.

Men...tröskeln jag har är en tunn,slät som medföljde karmen.
Och jag misstänker att det blir en viss nivåskillnad mellan klinker o laminat,då dom möts under tröskeln.

Laminat= totalt 10 mm
Klinker= 7-8 mm +fix (5 mm ?)= 13 mm

Dom ca 3 mm det ev kommer skilja kanske kvittar ur estetisk synpunkt?

Paul-Staffanstorp
Om det nu kommer skilja 3mm så hade jag hellre valt att palla under tröskeln på laminatsidan med t.ex 3mm masonite och sen dragit en transparent mjukfog i glipan.
Det blir en betydligt snyggare avslutning på båda sidor tröskeln och man slipper den förbannade siliconen på klinkerssidan samtidigt som en transparent på laminatsidan under tröskeln inte heller syns så mycket.

Men visst... du gör som du vill... ;)

Blev som du sa Paul..:)

Tänks mään...

Paul-Staffanstorp
Mikado skrev:
Blev som du sa Paul..:)

Tänks mään...
Och det blev bra eller... :rolleyes:

Paul-Staffanstorp skrev:
Och det blev bra eller... :rolleyes:
Det blev alla tiders.....;)

Paul-Staffanstorp
Mikado skrev:
Det blev alla tiders.....;)
d^_^b

Paul-Staffanstorp skrev:
d^_^b
Duu,vart t o m så pass bra att nivån blev exakt lika,gentemot blivande laminat i köket.d^_^b

Paul-Staffanstorp
Klockrent ju... d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.