Behöver era råd.

Vi kommer lägga kalkstensplattor på bottenplattan när innerväggarna i vår tillbyggnad är färdigputsade.
Vi vill inte ha några golvlister alls.
Vi vill ha så små fogar som möjligt (ca 2 mm) mellan kalkstensplattorna.
Vi tycker det skulle vara snyggast om tjockleken på fogen mellan innervägg och kalkstensplatta är densamma som tjockleken mellan plattorna.

Går det att lösa? Murare - som putsar våra väggar - rekommenderar att vi inte lägger plattorna hela vägen ut utan lämnar en 5 mm marginal mellan den yttersta kalkstenen och innerväggen och där lägger en mjukfog i golv/vägg-kanten. Han säger att annars så finns det en risk att golvet kommer resa sig när bottenplattan krymper med tiden.

Målaren å andra sidan säger att han skulle lagt plattorna hela vägen ut och lagt 2 mm vanlig fog mellan yttre kalksten och innervägg.

Vem ska jag lyssna på?

Jag hade lagt en liten mjukfog.

Krymper bottenplatta?

Plattsättaren kanske iofs tycker att det är svårt att få den yttersta plattan rak hela vägen, därav mjukfogsiden.

Thomas59
Kan man undvika mjukfog så är ju riktig fog att föredra. Mjukfogen blir ful med tiden och blir kanske inte alltid exakt i samma nyans som den riktiga fogen.

Att bottenplatten skulle riskera att krympa har jag inte hört men det ligger lite utanför mitt erfarenhetsområde. Kolla med de som gjutit/gjuter plattan, dom borde veta.

Mjukfog låter lite som en lösning mest i plattsättarens intresse, det går ju snabbare men ok, riskerar plattan att krympa så är det ju vettigt. Det bör dock inte vara svårt att få fogen jämn. Det rör sig ju om ett nybygge så så sned och vind och vågig bör ju väggen inte vara.

Thomas59 skrev:
Det rör sig ju om ett nybygge så så sned och vind och vågig bör ju väggen inte vara.
Den tunnputsade innerväggen böljar sig något fram och tillbaka. Den putar ut med 2-3 mm där väven överlappar varandra. Än så länge har muraren bara putsat första lagret, men han säger att det kommer vara likadant efter andra lagret när det är färdigputsat.

Thomas59
Per Eskilsson skrev:
Den tunnputsade innerväggen böljar sig något fram och tillbaka. Den putar ut med 2-3 mm där väven överlappar varandra. Än så länge har muraren bara putsat första lagret, men han säger att det kommer vara likadant efter andra lagret när det är färdigputsat.
Oki, ja är det puts (kanske jag missade) så blir det väl aldrig väggen riktigt plan.

Försöker se framför mig hur mjukfogen läggs om den ska dölja den inte helt perfekta glipan som ju också påverkas av små missar då plattorna knäcks.

Är plattorna perfekt knäckta kan mjukfogen ligga flush med överkant klinkers och fylla det ojämna mellanrummet mot väggen. Är plattorna inte perfekt knäckta bör ju fogen då överlappa klinkerskanten en aning så att i alla fall mjukfogskanten mot klinkers blir rak. Då blir det ju frågan om en mjukfog med radie en bit upp på väggen och det kanske inte är så snyggt.

Knäckfrågan är väl om plattan kan tänkas krympa. Får du svaret på detta har du också svaret på hur du gör övergången mot väggen.

Ett dåligt alternativ, men ändå ett alternativ är väl att vänta med fogningen längst väggen om nu plattan förväntas krympa och foga invid väggen då krympandet avstannat. Ett annat scenario, som talar för mjukfog, är ju om plattan (eller väggen) förväntas röra på sig (fram och tillbaka) över tiden.

Ett tredje alternativ, som jag sett avseende trägolv utan golvlist är ju att låta golvet gå in UNDER väggens nedre kant med en liiiiten glipa upp till väggen. Rörelser i golvet sker ju då osynligt. Det blir väl kanske svårt, men inte omöjligt, med en putsad vägg som kanske också redan är på plats. Konstruerar man de så från början är det enklare och det blir VÄLDIGT snyggt.

Enligt jhenrikj krymper en 10 cm tjock platta med 75% efter 6 månader. Vi anla plattan för 7 månader sedan och vattnade den rikligt första veckan.

Själva betongkvaliteten var C28/35, men det säger mig inte så mycket.

75 % låter väldigt mycket tycker jag, det kan väl inte stämma?

Mikael_L
Kan det inte menas 75% av den totala krympningen då?
Och att det säkert tar flera år att uppnå 100%, kan jag tänka mig.

Hur är det med fogmassa, finns det flexibel (flexiblare) fogmassa? det finns väl flex-fix.

75% av totala ytan, inte många m2 kvar att bo på...

Eller; 75% av 10 cm platta, 2,5 cm kvar? Jobbigt med golvvärme...

Jag har då aldrig hört talas om att den krymper, och isåfall kan det ju inte vara speciellt mycket.

Här hade det varit läge för en rörlig smilie, men nån har bestämt att det är tråkigt...

Mikael_L
Betong krymper vid härdningen, det är väl känt,
Tumregeln är att efter 3 månader har det krympt såpass mycket att det går lägga klinker, resterande krympning är så liten att golvbeläggningen klarar sig.

Givetvis krymper betongen inte 75% av gjuten storlek, så nåt annat måste menas. ;)

(Obs, en orörlig smiley :cool:)

mikaelbe skrev:
75 % låter väldigt mycket tycker jag, det kan väl inte stämma?
Jag menar naturligtvis att bottenplattan redan ska ha krympt 75% av vad den kommer krympa totalt sett. http://www.byggahus.se/forum/964423-post3.html

Flexibel fogmassa och flexibel fix - kan ni rekommendera något fabrik?

Det visste inte jag. Har aldrig ens hört talas om att betong krymper.

Hemmakatten
Vi har kalkstensplattor och inte heller några golvlister. Vi har vanlig fog i skarven mellan golv och vägg. Plattorna är 200mm breda och längden är fallande upp till 800 mm långa. Våra väggar är i trä. När kalkstenen las hade vår grundplatta torkat för länge sedan, så det är inte något problem vi uppfattat. Däremot har ju träväggar en tendens till att krympa och sätta sig under de första åren. Inte heller det har varit några problem för oss vad gäller kalkstensgolvet.

Mikael_L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.