Jag har tänkt att byta golvet i köket. Idag ligger det en plastmatta på en 18 mm golvspånskiva som i sin tur ligger på cellplast. Golvspånskivan går även in under skåpen som har bärande socklar. Dvs inga ben.

Min första tanke var att ta bort plastmattan, behålla golvspånskivan och lägga ett 7 mm fanèrgolv ovanpå den. Men alltså inte in under skåpen.
Men gör jag så kommer jag att få en nivåskillnad på 10-15 mm mot andra rum, eftersom där ligger spånskiva som jag kommer att byta till 15 mm parkett direkt ovanpå cellplasten.

Därför har jag funderat på om det funkar att skära upp golvspånskivan längs med skåpsocklarna och ta bort golvspånskivan utanför skåpen för att sedan lägga 15 mm parkett på cellplasten.
Det jag är orolig för är att golvspånskivan inte kommer att ligga tillräckligt stabilt eftersom den kommer att vara ganska liten och inte fäst i något.
Någon som har gjort så här?
Funkar det ?

Halloj,
Utan att veta alltför mycket om konstruktionen du har i bjälklaget låter det som att spånen är bärande om du nu har isoleringen under dem, som jag tolkar det när du skriver "cellplast", med all sannolikhet kan du då isåfall inte ta bort dem.

I botten är det betonggolv med en plastfilm över. Därefter ca 70 mm cellplast och golvspån med plastmatta. Golvspånet ligger direkt på cellplasten och inte på några reglar, så jag tror inte den är bärande. Visserligen tryckutjämnande, men eftersom det ligger parkett direkt på cellplast i mitt vardagsrum så har jag tagit för givet att det är OK att ha det så.

Jag är mest rädd för att skåpen inte skall stå tillräckligt stabilt eftersom golvspånet under skåpen inte går ända in till väggen och potentiellt skulle kunna kasa inåt så att sockeln "trillar ner".

mmm då var det mer trixigt och jag sitter här och funderar. Är köket fixerat i väggen så borde det ju motverka sättningar något, även om jag själv nog inte hade riskerat att ta bort spånen. Fast jag förljer din tanke med att ta bort dom.

Fungerar alltså golven bra i rummen där det ligger direkt på cellplasten? jag har aldrig sett en sådan konstruktion tidigare, när är huset ifrån?

Det är en lägenhet på nedre botten i en fastighet från 1984. Jag har bott här i ca 15 år och har aldrig märkt något problem. Det är alltså bara i vardagsrummet som parketten ligger direkt på cellplasten.
I övriga rum är det som i köket, alltså golvspån & plastmatta. Men jag tänkte byta golven i de rummen med och ha det på samma sätt som i vardagsrummet.
Har frågat i byggaffärer tidigare och de har sagt att det är helt OK att göra så, men att man skall lägga grålumppapp mellan cellplasten och parketten.

Men som sagt, hade gärna tagit bort golvspånet i köket också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.