2 254 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
ventilerade golv?
En fuktskada i grunden har gjort att det blivit lukt i hela nedervåningen och fuktproblem i golven. Nu ska det iaf åtgärdas av försäkringsbolaget. De har sagt att de ska lägga in nivellgolv. Grannen fick Granab av sitt försäkringsbolag (radhuslänga). Är det nån pris och kvalitetsskillnad på dessa? Det skulle ju kännas bättre att lägga in nåt som inte är organiskt med tänke på att själva skadan består av lukt som satt sig i isolering och bjälklag (trä). Nu är grunden åtgärdad och sanerad, men det finns inget som säger att inte problemen återkommer (torpargrund).
Borde man då lägga in Granab istället och om försäkringsbolaget vägrar ta ev ökad kostnad så får jag väl ta det själv i såna fall. Därför är jag lite intresserad av prisskillnaden.
Borde man då lägga in Granab istället och om försäkringsbolaget vägrar ta ev ökad kostnad så får jag väl ta det själv i såna fall. Därför är jag lite intresserad av prisskillnaden.
Är det betongplatta på torpargrund? Det har jag aldrig hört talas om..
Vad jag förstår ska det borras 45mm
http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/bygg.pdf
Men det måste ju finnas något under "betongplattan"?
Nivellgolv finns ju även med plastreglar. Men visst skulle nog jag föredra Granab. Men om försäkringsbolaget väljer Nivell så lär de ju inte klaga om det uppkommer en ny skada. Tycker du kan vara lugn och låta dem arbeta på..
Här hemma satt Skanska in platonmatta med ventilerade golvsocklar..
Vad jag förstår ska det borras 45mm
http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/bygg.pdf
Men det måste ju finnas något under "betongplattan"?
Nivellgolv finns ju även med plastreglar. Men visst skulle nog jag föredra Granab. Men om försäkringsbolaget väljer Nivell så lär de ju inte klaga om det uppkommer en ny skada. Tycker du kan vara lugn och låta dem arbeta på..
Här hemma satt Skanska in platonmatta med ventilerade golvsocklar..
Det ligger som betongblock på torpar/krypgrunden. De är ca 3 cm tjocka kontaterades det när grannarna fick sina granab av sitt försäkringsbolag för ett år sedan.
Om vi säger såhär så har jag inte så mycket förtroende kvar för att de gör rätt på mitt bolag. De har inte skött ärendet öht som de borde ha gjort och dragit ut på det till en hel del extra besvär för mig.
Jag vill gärna veta vad jag pratar om när jag pratar med dem igen.
Om vi säger såhär så har jag inte så mycket förtroende kvar för att de gör rätt på mitt bolag. De har inte skött ärendet öht som de borde ha gjort och dragit ut på det till en hel del extra besvär för mig.
Jag vill gärna veta vad jag pratar om när jag pratar med dem igen.
Hur har man åtgärdat resten av grunden? Trä och isolering? Är allt utbytt? Vad berodde på att fukten kom in? Är det dränerat runt huset?
http://www.trygghetsvakten.se/avfuktare/valj-ratt-trygghetsvakt-till-din-krypgrund.html
Här finns lite hjälpmedel för utrymmet under..
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1188
info om det mesta..
Är allt rätt gjort så ska ju inte fukt komma in igen så jag tycker att nivellgolvet borde funka. Det är ju upp till byggarna att installera detta korrekt. Vad jag förstår så är det mest för lukten golvet nu installeras eller?
Du borde väl iaf ha rätt att anlita en erkänd byggfirma, dvs ingen som ditt sunkiga bolag valt ut.. och de borde ju kunna sin sak. Välj rätt byggfirma bara. Hade problem med en vattenskada här hemma och vi fick ta hit vem vi ville som åtgärdade skadan. Vilket försäkringsbolag har du?
http://www.trygghetsvakten.se/avfuktare/valj-ratt-trygghetsvakt-till-din-krypgrund.html
Här finns lite hjälpmedel för utrymmet under..
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1188
info om det mesta..
Är allt rätt gjort så ska ju inte fukt komma in igen så jag tycker att nivellgolvet borde funka. Det är ju upp till byggarna att installera detta korrekt. Vad jag förstår så är det mest för lukten golvet nu installeras eller?
Du borde väl iaf ha rätt att anlita en erkänd byggfirma, dvs ingen som ditt sunkiga bolag valt ut.. och de borde ju kunna sin sak. Välj rätt byggfirma bara. Hade problem med en vattenskada här hemma och vi fick ta hit vem vi ville som åtgärdade skadan. Vilket försäkringsbolag har du?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Grunden är sanerad och nu ska det vara ok. det är ett gammalt avlopp som läckt som orsakat fuktproblemen.
Det är Ncc som ska sköta rivning och återuppbyggandet så jag gissar att de vet vad de gör. Däremot så är jag rätt så irriterad på Länsförsäkringars sätt att hantera mitt ärende. Jag har ör inne på handlägggare nr 3 nu. 1:an slutade eller fick sluta vet inte vilket. Han vanskötte ärendet från start så handläggare nr 2 fick det tufft, han gick för övrigt in i väggen. Så hann jag ta ut skilsmässa mitt uppe i allt så jag orkade itne ligga på så hårt för handläggare nr 2 skulle ju sköta det. Pratade med dem i maj, inte ens loggat i deras kundregister.
Pratade med en chef i juli och nu händer det saker, men även om det är snällt att de ordnat så jag inte behöver göra nånting så tycker jag det vore trevligt att få säga till om lite när jag har 20% i självrisk.
Det är Ncc som ska sköta rivning och återuppbyggandet så jag gissar att de vet vad de gör. Däremot så är jag rätt så irriterad på Länsförsäkringars sätt att hantera mitt ärende. Jag har ör inne på handlägggare nr 3 nu. 1:an slutade eller fick sluta vet inte vilket. Han vanskötte ärendet från start så handläggare nr 2 fick det tufft, han gick för övrigt in i väggen. Så hann jag ta ut skilsmässa mitt uppe i allt så jag orkade itne ligga på så hårt för handläggare nr 2 skulle ju sköta det. Pratade med dem i maj, inte ens loggat i deras kundregister.
Pratade med en chef i juli och nu händer det saker, men även om det är snällt att de ordnat så jag inte behöver göra nånting så tycker jag det vore trevligt att få säga till om lite när jag har 20% i självrisk.
Det var en huvudledning så samfällighetens försäkringsbolag har betalat sanering vilken är gjord av Mälarsanering. Kan det alltså vara så att den försärkingen borde stå för min självrisk eftersom jag är drabbad i andra hand? Det ska jag absolut komma upp i såna fall. Finns helt klart roligare saker att göra för de pengarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden