Hej,

Jag vet att det finns trådar om detta men ingen av dem hjälpte tyckte jag. Därför postar jag en till med hopp om hjälp.

Jag har i min lägenhet rivit och byggt upp en vägg mellan sov och kök, den tidigare väggen bestod av tre 60*60-garderober som man skruvat (och limmat, och silikonat, och spikat) fast i golvet. På dessa hade man sedan limmat och spikat/skruvat fast en OSB-skiva eller liknande. "Väggen" med garderboer är nu riven och en riktig vägg med skjutdörrskarm (pocket) är byggd istället. Men eftersom dörrhålet flyttats från ena änden väggen till den andra och dessutom garderoberna är borta saknas nu parkett på ca 1 kvm av golvytan (ca 0,5*2 m). I resten av köket ligger Tarkett ekparkett av clicktyp (14mm). Jag vill nu skarva in nytt golv i hålet.

Hur gör jag? Jag äger ingen fräs så jag kan inte fräsa nya noter. Jag måste dessutom såga i det befintliga golvet för att få en rak linje att lägga det nya golvet efter.

Hur fäster jag det nya golvet (utan not), alltså slät kant mot slät kant, utan att skarven reser sig senare? Finns det broshyrer på nätet? Någon som kan visa? Eller förklara bra?

Limma? Spika?

Tack!

• golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag lade klickgolv i vardagsrummet så upptäckte jag en skada på golvet efter att den raden coh någon rad till var lagd. Då lyckades jag lite försiktigt ta isär gilvet i längdriktningen och byta ut den skadade brädan för att sedna klicka i de bitar jag tog bort.

Du kan inte försöka att lite försiktigt ta isär clickgolvet i längdriktningen och sedan bara "fortsätta lägga golvet" så att det fyller den delen som saknar golv?

Om de inte går så finns det "T" lister eller så kallade skarvlister som går att lägga i skarven alternativt en mässingslist eller likande..

Lycka till
Tobben

Du plockar ju upp så du har en hel rad med parkett sen fyller du bara på med nya golvet, under förutsättning att du har fått tag i samma golv så är det inge problem. Hittar du inte samma hade jag rivit upp hela rummet och lagt nytt.

Hej! Jag lyckades rucka bort en kapad längd och få fram noten som ni föreslog och har nu skarvat i. Det gick fint! Färgskillnad förstås och lite, lite höjdskillnad, men det löser sig när jag slipar av det. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.