Y
Då majoriteten uppmanar mig att glömma funderingarna på göra källare under huset (2meter torpaggrund) så får man ju hitta på något annat - som om man inte har tusen andra viktiga saker egentligen som bör gå före..

Men, då retar jag mig på två ting...

1. svikande golv - funderar på sätta stöttor lite strategiskt utplacerat...
2. kalla golv - tilläggsioslera kanske vore något, är ju inte fel anar jag.

Frågan är då, vinner man något på tjock isolering under golvet - håller det värmen märkbart bättre och ger det ljuddämpande resultat? Samt är det kostsamt och svårt att utföra?

1. Stöttor funkar.
2. Kalla golv kan bero på att isoleringen (sågspån?) sjunkit ihop och lämnat fritt för kall luft att röra sig mellan isolering och golv. Då är det inte säkert att det hjälper att isolera under nuvarande isolering, beroende på hur luften tar sig in.

Y
faen vad irriterad jag blir utav dessa kalla golv trots 21-22 grader inne i rummet..

kan ni bedömma om isolering går att tillföra utifrån denna bild måntro?

image-FD56_4AF1409F.jpg

det finns ju ett färdigt system med självbärande skivor typ markisolering som spikas med stora plastbrickor. Är väl inget problem, värre när golvet är en halvmeter ovan mark

Y
bygg källare !

Y
jo jag var inne på det men alla yrde ju om hur svårt och korkat det vore...

Om isoleringen har sjunkt ihop i bjälklaget kan man ju alltid spruta lösull.

Min fader lät göra detta i deras kåk, låg väl på12000:- totalt och det har verkligen gjort underverk.

Jag har isolerat grundmurararna och höjt temeperaturen i källaren. Du måste även kolla att kylan inte kommer in från sidorna (väggarna) innan du lägger på något i undertaket.

Det verkar som om du har mögel i taket? Kanske måste saneras. I övrig kan du ju alltid lägg en ny bärlina i taket som stolpas med hålsten.Det beror lite på hur golvbjälkarna går. Sedan finns det dem som lägger markisolering. Då kan man hålla en högre temp.

John Pohlman skrev:
Om isoleringen har sjunkt ihop i bjälklaget kan man ju alltid spruta lösull.

Min fader lät göra detta i deras kåk, låg väl på12000:- totalt och det har verkligen gjort underverk.
Att skumma ovanför nersjunken sågspån är ju känt men går det verkligen att spruta in lösull? Har du en referens?

Daddy-R skrev:
Att skumma ovanför nersjunken sågspån är ju känt men går det verkligen att spruta in lösull? Har du en referens?

Referens... Nja inte mer än att min pappa har gjort detta. Man sågar hål nereifrån, typ 40mm och sprutar upp lösullen.

Tag kontakt med isoleringsfirma så kommer dem ut å kollar om det är möjligt i ditt hus.

I vårt hus hade man också sprutat in något, om det är lösull eller inte vet jag inte, men här hade man borrat hål i golvet på några ställen - sprutat in och sedan lagt tillbaka pluggarna i hålen.

Nu har vi lagt om golvet i halva våningsplanet och har då grävt ur sågspånet och lag isolering där. Men det som vi tycker verkar ha gjort störst skillnad är att täta i kanterna ut mot väggarna. Riktiga blåshål fanns det där. Sedan vore det lögn att påstå att golvet blivit varmt av den här behandlingen (eftersom vi har en ouppvärmd källare under och det är skitkallt ute just nu) - men det blev definitivt varmare.

AstaS skrev:
I Men det som vi tycker verkar ha gjort störst skillnad är att täta i kanterna ut mot väggarna. Riktiga blåshål fanns det där.
Den ventilationen hade vi med... Och visst hjälper det, men inte jättemycket. Problemet ligger i att det finna springor på andra ställen på "utsidan". Hur kan det blåsa på insidan om det inte vare öppet från utsidan? Men det orkar vi inte åtgärda. Det synliga utifrån har vi täppt till med skum. Det som man köper på burk och sprutar. Första vintern (för exakt 4 år sen) frös vi. Efter dessa åtgärder klarar våra 2 L/L värmepumpar värma kåken till 22 grader i en kyla på minus 2-3 grader. Sen måste el elementen på.
Hade jag varit dig, hade jag försökt att tätta till alla springor.Sen öppnad botten och bytt sågspånen mot mineralull. Sommar tid naturligtvis. På samma gång hade jag fått tillgång till de otätta delarna av huset! Dessutom får du möjlighet att byta de mögelskadade delarna av botten.

Jag har också problem med kalla golv i mitt fritidshus på 40 kvm byggt -64 som står på plintgrund med ca 35-40 cm mellan undergolv och mark. Räcker 35-40 cm för att komma åt underifrån och spruta in lösull eller behöver man mer arbetsyta? Det blir ju en hel del krypande och ålande... :)

Även jag har funderat på att tilläggsisolera med skivor (isodrän eller liknande) underifrån men det känns som grundproblemet med en eventuell luftspalt (kallras) pga hopsjunket sågspån kvarstår. Jag lade nytt laminatgolv relativt nyligen så jag är inte så sugen på att göra ett ingrepp ovanifrån just nu... :)

Magnus_78 skrev:
Jag har också problem med kalla golv i mitt fritidshus på 40 kvm byggt -64 som står på plintgrund med ca 35-40 cm mellan undergolv och mark. Räcker 35-40 cm för att komma åt underifrån och spruta in lösull eller behöver man mer arbetsyta? Det blir ju en hel del krypande och ålande... :)

Även jag har funderat på att tilläggsisolera med skivor (isodrän eller liknande) underifrån men det känns som grundproblemet med en eventuell luftspalt (kallras) pga hopsjunket sågspån kvarstår. Jag lade nytt laminatgolv relativt nyligen så jag är inte så sugen på att göra ett ingrepp ovanifrån just nu... :)
Har du laminat, är det troligen klick. Och det är enkelt att plocka bort. Du kanske klarar dig att plocka det på vissa ställen. Alt 2 är att öppna på sidorna (ute) så att du kan komma åt med en slang eller rör för att spruta in isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.