Jag har lagt ett golv själv men p.g.a. tidsbrist tog jag in en hantverkare för resten vilket jag nu ångrar då det blev riktigt dåligt. Men jag har framförallt 2 frågor som jag inte är riktigt 100 säker på.

1. På bottenvåningen har han lagt in ca 45 kvm golv och det är ca 12 m långt i ena riktningen, De jag köpte golvet av sa att jag skall lägga en rörelsefog på 1,5mm/m. Golvläggaren har inte lagt med någon rörelsefog alls, d.v.s golvet ligger kloss an mot väggen i båda ändar. Kan jag räkna med att golvet inte kommer att vidga sig mer då det är fuktigt nu??

2. Då golvet lagts på betong så fick jag med plastbelagd foam så fukt inte skall krypa upp i golvet, NU har golvläggaren bara lagt denna foam på vissa delar av golvet. på ca 15-20m2 har han istället lagt "vanlig foam" som inte är plastbelagd. Kommer detta skapa problem? Kan det finnas någon anledning till att han har gjort så?? (Plastbelagd foam hade jag köpt men han valde den 3mm tjocka vanliga istället för platdbelagd 2mm på vissa ställen)

Tacksam för svar!

Hantverkaren har gjort fel i båda fallen. Du skall ha rörelse fog runt om. Risken är att det kommer upp fukt under golvet so sedan möglar när det ej finns plast under. Betalade du hantverkaren svart annars låt honom komma och göra om det.

plus att golver kan resa sig för dig då det inte har någon stans att ta vägen då det rör sig, vissa ska inte jobba som sncikare

Jag träffade golvläggaren idag, fascinerande... ..
Han hade ingen aning om att han gjort fel. På min fråga om varför han inte lagt någon rörelsefog så svarade han, "det behövs inte". Då jag sa att trä är ett levande material och fukt gör så att det rör sig så svarade han "får du problem med fukt är golvet ditt minsta problem".
När jag visade han att han använt fel foam både nere och uppe (den plastbelagda uppe där det inte skall vara och den vanliga foamen nere) så sade han "varför sa du inte det innan? hur skall jag veta det?"

hahaha. fukt finns jämt det kommet man inte ifrån. Det är luftfuktigheten som gör att träet rör sig. Hälsa han att han har fel yrke.

ebuat skrev:
Jag träffade golvläggaren idag, fascinerande... ..
Han hade ingen aning om att han gjort fel. På min fråga om varför han inte lagt någon rörelsefog så svarade han, "det behövs inte". Då jag sa att trä är ett levande material och fukt gör så att det rör sig så svarade han "får du problem med fukt är golvet ditt minsta problem".
När jag visade han att han använt fel foam både nere och uppe (den plastbelagda uppe där det inte skall vara och den vanliga foamen nere) så sade han "varför sa du inte det innan? hur skall jag veta det?"
otroligt... ovanstående moment ingår i lektion 1A.

Reklamera arbetet fullt ut

Kallade han sig verkligen golvläggare??

Bästa tiden att lägga ett golv är när det är som fuktigast. I år augusti. Då kan man ha minst rörelse fog. Under vintern krymper den. På 12m kan det bli 2 cm!
Själv hade jag lagt riktigt ålderbeständigt plast + foam mot betongen.
Plocka upp allt och gör rätt. Annars får du samma problem som jag hade... Dubbla jobb.

Golvet lyfts och vatten tränger in i skarvarna. Det vill du inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.