Vilka olika alternativ finns för vår obehandlade ektrappa?

Trappan är 2 år gammal och vid minsta spill så blir det lätt små fläckar och nyansskillnader.
Även rent vatten gör att det blir en liten fläck.
Så något måste göras innan det är för sent och hela trappan är flammig.
Finns det nån vettig olja eller vax som man kan "impregnera" med?
Samtidigt är jag lite orolig att olja gör att trappan mörknar på sikt.

Obehandlad ek reagerar på det sättet du beskriver. Klassiskt med ljusare fläckar och fibrer som reser sig. Var trappan oljad från början? Låter konsigt med obehandad trapp då minsta vatten lämnar fläckar efter sig.

Du ha klart för dig att ek mörknar vid behandling om du inte har pigment i antingen din olja eller ditt hårdvax. Fläckarna försvinner om du går på lätt med en slipkloss/slipkudde innan behandlingen och vissa tillverkare rekomenderar att man även använder slipkuddar när man oljar in träet.

Lundbergs har en olja för just trapprenoveringar men det finns många märken att välja på. Osmo hårdvax brukar annars vara populärt för de som föredrar vax. Börja med att kolla vilken yta du vill ha så du får rätt produkt

När trappan beställdes hade vi precis kommit igenom en tvist med husleverantören och just trappan var en av stötestenarna.
Så jag kan mycket väl tänka mig att vi fick den billigaste ytb som gick att få, dvs ingen alls!

Olja som man oljar in bänkskivor med, parafinolja tror jag det heter, kan det funka? Den oljan gulnar väl inte så mycket...?

Redigerat:
Skulle gissa att enda skillnaden på vissa oljor för bänkytor och för golv är att de för bänkytor är lite snällare mot mage och livsmedel vid kontakt så går säkert utmärkt att använda en sådan olja. Om oljan bidrar till gulning kan jag inte svara på. Upplevelsen kan nog mycket bero på om eken från början är ljus eller mörk.

Vänd dig till en affär/företag som säljer trägolv.Dom har oljor för trägolv/trappor.
Vid behandling med träolja så reser sig trät,så på golv kör man med polermaskin.

I mina ögon så ska en trappa vara klarlackad. Tål mer stryk och behöver inte samma underhåll. Har du möjlighet att ta loss trappstegen och lämna in på en lackfirma så gör det är mitt råd. Kostar heller inte många kronor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.