Har beställt ett linoleum klickgolv till köket. Anledningen till att jag valde detta är att jag har betongplatta i köket och linoleum sägs "andas". Fick reda på att jag ska lägga en foam under golvet, men "andas" verkligen foam?

"Andas" verkligen linoleum?
Annars finns ju grålumppapp att ha under golvet i stället. Men då får du kanske problem med mögel?

Man bör väl ha åldersbeständig plast mot betongplattan?

Mvh// Janne

Ingen papp tror jag iaf, då det kommer att mögla. Om foam andas vette tusan, hade hellre kört på åldersbeständig plast under för att vara säker på att slippa fuktskador. Betongen tar inte skada av att vara fuktig, däremot kommer allt organiskt ta skada av det.

Lägger man förresten foam under linoleum? Brukar inte det limmas direkt mot betongen?

Linoleummattor limmades mot betong, åtminstone förr. Gärna med asbestinnehållande svartlim.
Klickgolv limmar man väl aldrig?

Jaha, linouleum klickgolv, inte linoleummatta. Då är man tillbaka på ruta ett igen. Ett linoleum klickgolv måste väl bestå av ungefär samma sak som vilket klickgolv som helt, förutom just själva ytskiktet, eller är det linoleum rakt igenom? Hur blir det med andningen då? Det bör andas lika bra eller dåligt som vilket annat klickgolv som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.