Träig snickare skrev:
Hej har du bestämt dig hur du ska göra med golvet? Golvspån? Du får nog sätta dit en kort regel mellan dom gamla, en 5cm ut från vägg. Eller om du har en bra vägg så kan du fästa dom där i.
Ja jag ska lägga 22mm golvspån. Bra vägg är det ju inte.. Hur fäster man dem i de gamla?

Man sätter en kort bjälke mellan dom bjälkar som finns. Det blir korta bita på 60-100cm beroende på vad du har imellan bjälkarna. Det räcker med en 45x95mm bjälke. Du skruvar på sneden in i bjälken med två skruv i varje ända.

Hade ett liknande problem i min källare. Ett knakande svajande golv. Det slutatde med att allt åkte ut. Golvbjälklaget låg rakt på plattan med träkilar. Dessa träkilar hade med åren ruttnat och istortsett försvunnit. Därav knarret. Det jag menarär bara att du bör kolla hur ditt golvbjälklag är monterat om du inte vill ha ett aldeles nytt knarrande och knakande golv.

JohanssonBohlin skrev:
Hade ett liknande problem i min källare. Ett knakande svajande golv. Det slutatde med att allt åkte ut. Golvbjälklaget låg rakt på plattan med träkilar. Dessa träkilar hade med åren ruttnat och istortsett försvunnit. Därav knarret. Det jag menarär bara att du bör kolla hur ditt golvbjälklag är monterat om du inte vill ha ett aldeles nytt knarrande och knakande golv.
Tack för vaningen. Ruttnar inte trä bara om det utsätts för fukt under lång tid? Det är ju en butikslokal under min lägenhet så det borde ju vara tätt imellan

Träig snickare skrev:
Man sätter en kort bjälke mellan dom bjälkar som finns. Det blir korta bita på 60-100cm beroende på vad du har imellan bjälkarna. Det räcker med en 45x95mm bjälke. Du skruvar på sneden in i bjälken med två skruv i varje ända.
Tack för tipsen! Påbörjar arbetet nästa vecka, när jag väl har fått hem alla tunga golvspån... Återkommer säkert med fler frågor senare:)

Träig snickare skrev:
Så det är inte viktigt att reglarna vilar på botten? Bjälkarna är ju 180mm höga

Vad är lämpligast att fästa reglarna med i väggarna? Det är tegelväggar. Ska jag använda mig av plugg+skruv eller bara skruv som är avsedd för att användas utan plugg. Eller spikplugg?

Kan golvspånet ligga exakt mot väggen eller måste det finnas ett utrymme mellan?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.