4 641 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Lägga ny parkett men problem uppstod..
Ja jag ska lägga 22mm golvspån. Bra vägg är det ju inte.. Hur fäster man dem i de gamla?Träig snickare skrev:
Man sätter en kort bjälke mellan dom bjälkar som finns. Det blir korta bita på 60-100cm beroende på vad du har imellan bjälkarna. Det räcker med en 45x95mm bjälke. Du skruvar på sneden in i bjälken med två skruv i varje ända.
Medlem
· Västra götaland
· 24 inlägg
Hade ett liknande problem i min källare. Ett knakande svajande golv. Det slutatde med att allt åkte ut. Golvbjälklaget låg rakt på plattan med träkilar. Dessa träkilar hade med åren ruttnat och istortsett försvunnit. Därav knarret. Det jag menarär bara att du bör kolla hur ditt golvbjälklag är monterat om du inte vill ha ett aldeles nytt knarrande och knakande golv.
Tack för vaningen. Ruttnar inte trä bara om det utsätts för fukt under lång tid? Det är ju en butikslokal under min lägenhet så det borde ju vara tätt imellanJohanssonBohlin skrev:Hade ett liknande problem i min källare. Ett knakande svajande golv. Det slutatde med att allt åkte ut. Golvbjälklaget låg rakt på plattan med träkilar. Dessa träkilar hade med åren ruttnat och istortsett försvunnit. Därav knarret. Det jag menarär bara att du bör kolla hur ditt golvbjälklag är monterat om du inte vill ha ett aldeles nytt knarrande och knakande golv.
Tack för tipsen! Påbörjar arbetet nästa vecka, när jag väl har fått hem alla tunga golvspån... Återkommer säkert med fler frågor senareTräig snickare skrev:
Så det är inte viktigt att reglarna vilar på botten? Bjälkarna är ju 180mm högaTräig snickare skrev:
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Här är en film som innehåller små bra tips om avstånd mot väggar, var man skall skarva etc.
http://www.youtube.com/watch?v=vP6n_V6zs3o
http://www.youtube.com/watch?v=vP6n_V6zs3o
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden