Stefan N skrev:
Har du några mjukfogar i golvet? Det låter som du har stora ytor med klinkers då måste man ha det.
Mjukfog har varit uppe på tapeten. Vi har inga mjukfogar alls.

eviljava skrev:
Att slå på värmen för tidigt gör att fix och fog torkar/härdar snabbare. Detta ger en minskad hållfasthet. När sådant börjar märkas varierar ganska mycket.
Jag vet inte vad normalt är rörande uppstart av "nytt hus" men med tanke på att inflyttningen gjordes i slutet på juni så "eldades" det ju inte nämnvärt med golvvärmen, av oss varje fall.

Lades klinkern också i juni (eller någon av de varmare månaderna)?
Om inte kan det ju finnas skäl att anta att någon klantat sig?

Men som sagt... problemet kan bero på många saker. Ingen idé att haka upp sig på golvvärmen. Ta dit en besitkningsman om ni vill driva detta vidare.

Besiktningen är gjord. Orsaken till att det lossnar är däremot inte klarlagd. Därför hade det var varit intressant att höra här om någon annan haft liknande problem.
Man ställer ju sig tveksam till att bila ur hela golvet och lägga nya klinkers om dom kommer att lossna igen om 8-9 år.

Då var det klart. Nytt golv på "försäkringen". Frågan kvarstår dock varför? Vågar man köra klinkers en gång till?

Ja, det tycker jag, men se till att det görs på rätt sätt. Eftersom du bor i huset nu har du ju möjlighet att övervaka arbetet (vad avser torktider, mjukfogar, golvvärme, etc). Kul att det löste sig iaf.

Det är ju alltid en balans hur mycket man ska "styra" upp. Hade det som sagt varit erkända "klåpare" så hade man ju varit orolig. Nu var det gjort av SKANSKA och med allt det innebär. Jag fick sannerligen nytta av att ha valt ett "seriöst bolag". Men främst har det varit "Bostadsgaranti" som arbetat snabbt efter dom har gjort upp "skuldfrågan" med SKANSKA.

Orsaken som nämns för oss är att plattan krympt "för mycket" efter gjutning. Denna krympning borde vara gjord nu och således öppnar det ju rent teoretiskt för klinkers igen.
Det finns ju så många vackra golv nu förtiden. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.