Hej! Skall nu lägga golv i vardagsrummet, funderar på lutat och vitvaxat furugolv. Men hur bra är hållbarheten? Har två småbarn och en hund, vill ju inte att golvet skall bli förstört direkt. Men det är ju såå snyggt. Någon med erfarenhet från sådant golv?

Hej,

Har Basecos 155x25 furugolv som vi gnodde in Osmos solida vitvax och sedan behandlade med Osmos hårdvaxolja. I mitt tycke skitsnyggt.. Mkt jobb men fint.

Om man däremot tror att det ska hålla mot sånt som barn kastar o slår i golvet och ännu värre, hundar så kanske man ska va beredd på att det blir märken.. Många. Har ingen hund men en ettåring som gjort en massa märken nu.. Vi drar på semester om 5 år och får allt omslipat/behandlat av nån då... : )

Okej. Blir det märken lika lätt som med vanlig olja? Jo de e ju en klar fördel att det är omslipningsbart, flera gånger.

Jag har oljat in furuolv tidigare och det vill ja inte rek. Blev lätt fläckar och är ännu känsligare (mjukare) än hårdvaxoljan som härdar efter några veckor och blir hyfsat hård.

Det är jättelätt att torka bort matrester mm men vi börjar komma till den punkt där det är dax för en ordentlig rengöring(2år), har inte kollat vad som krävs än.. Finns bättringsspray vet jag. /T

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.