1 388 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Golvkomplettering: Gjuta betong utan armeringsjärn?
Jag har tagit fram ett originalgolv från 1913 i en hyresfastighet. Framför nuvarande diskbänken så kom det fram del av en hörna (ca 100 cm x 50 cm) där man fyllt igen med bruk eller liknande. Jag tror att det har stått en öppen spis eller annan värmekälla i den här häörnan. Bruket är både ojämt och poröst och når inte upp i nivå med trägolvet. Skulle gärna vilja bevara denna hörna (som har fin inramning av träplank som ligger i annan riktning än övriga brädor) men jag åste göra något åt det porösa bruket och ojämna ytan.
Jag funderar på ett tunnare lager (ca 3 cm) av betong som jag sedan slipar och såpar. Någon som vet om man måste använda armeringsjärn till en så tunn och liten yta?
Jag funderar på ett tunnare lager (ca 3 cm) av betong som jag sedan slipar och såpar. Någon som vet om man måste använda armeringsjärn till en så tunn och liten yta?
Flytspackel?
Jag har ingen erfarenhet av flytspackel, varesig hur det ser ut eller vad det har för egenskaper.
Är det ett poröst spackel som suger åt sig vatten (just det här golvet ligger precis nedanför diskbänken).
Är ytan skrovlig och "vass" (gillar att gå barfota). Fungerar det att slipa och ev måla (vad jag förstår så är flytspackel typ brungrått)?
Är det ett poröst spackel som suger åt sig vatten (just det här golvet ligger precis nedanför diskbänken).
Är ytan skrovlig och "vass" (gillar att gå barfota). Fungerar det att slipa och ev måla (vad jag förstår så är flytspackel typ brungrått)?
Obehandlat flytspackel suger fukt och är väl heller inte direkt lämplig som slityta men om du ordnar någon ytbehandling är flytspackel nog lämpligaste för dig. Ytan blir jämn och slät, funkar att måla/lacka efter uttorkning, behöver inte armeras
Klicka här för att svara