Hej en fråga angående golvreglar.

Då jag har ont om utrymme för ett golv som jag vill lägga så undrar jag om man kan limma och skruva ihop två 95x45 reglar med varandra istället för att använda en 170/190x45 som golv regel ?

Någon som vet om det funkar?

MVH
/P

Mikael_L
Ja, om du limmar dom på höjden, dvs så det bli en 45x190mm regel av det.
Limmar du dom bredvid varandra, dvs till en 90x95mm regel får dom väl en bärighet som är 1/8-del av bärförmågan av en hög balk.

Sen måste givetvis limskarven vara bra gjord, annars blir det ju också kacka.

Aha ok det var det jag misstänkte att det inte var en relation på 1 till 1.
Det var ju givetvis inte på höjden som jag hade tänkt mig utan bredvidvarandra :).
Antar att det finns tabeller för sånt här men generellt sätt hur mycket mindre svikt(stabilare) får man om man kör cc30 istället för cc60 ?

Problemet är att jag har en yta på 3,25x2,25m som jag vill lägga furugolv på. ( Reglarna skall alltså vara 2,25m)
Maxhöjden på reglarna ligger runt 120mm, annars hamnar de under husets första stock och kommer att synas utifrån pga. torpargrunden.

Så 120x45 reglar med cc30 kanske räcker eller?
Eventuellt limma dem också ?

MVH
/P

Du kanske kan montera en extra bärlina mitt under dessa nya reglar....

Mikael_L
parper skrev:
Antar att det finns tabeller för sånt här men generellt sätt hur mycket mindre svikt(stabilare) får man om man kör cc30 istället för cc60 ?
Inte så mycket.

För varje regel du lägger till på bredden, dvs limmar ihop två eller går från cc60 till cc30 fördubblar du bärförmågan.
Men lägger du samma material på höjden så får du istället 8ggr högre bärförmåga.

Men det låter ju som att om man lägger 120x45 på cc7,5 cm :O så erhåller man lite bättre bärförmåga än med 45x220 i cc60.
Jag tyckte detta kändes märkligt, men det är kanske så? :x

Tåla att fundera på.
Tack för svaren!
MVH
/P

Jag har haft samma problem, lade 45x120 c24 virke, 30cc.
Det blir stumt nog för furugolv, själv lade jag golvspån, flysspackel och klinkers, hur bra som helst.

Mikael_L
pbengtsson skrev:
Jag har haft samma problem, lade 45x120 c24 virke, 30cc.
Det blir stumt nog för furugolv, själv lade jag golvspån, flysspackel och klinkers, hur bra som helst.
Och vilken spännvidd?

Spännvidden var ca 2,3m. Tror jag utgick från en tabell, skall se om jag kan hitta länk.

Med cc300 går det tydligen att använda 45x120 konstruktionsvirke! Gå ner på cc200 för säkerhets skull så blir det nog bra!

Mikael_L
pbengtsson skrev:
Spännvidden var ca 2,3m. Tror jag utgick från en tabell, skall se om jag kan hitta länk.
Jag har 45x145 i cc60 och spännvidd 2,4 meter i friggeboden. Där är ett märkbart svaj om man känner efter, jag skulle inte vilja ha så i själva bostaden.
Mina reglar där är C14-virke (eller egentligen oklassat, men motsvarande C14) och med C24 skulle antagligen bjälklaget bli såpass stabilt att jag skulle varit helt nöjd.

Jag är antagligen lite petig, ingen har än så länge själv märkt att det sviktar i friggeboden, utan först då jag nämnt det. :cool:

Jag utgick från http://www.skogsindustrierna.org/web/Publikationer_5.aspx, Lathunden, tycker den har lite mer detaljerade tabeller.
Själv är jag också motståndare till allt vad svikt heter, kör oftast med kertubalkar om jag kan. Men svikten beror också lite på ex om det är limmad spånskiva eller spikad råspont.

Varför väljer du inte limträbalkar och lägger dem med cc 30 cm. Då får du det nog tillräckligt stumt. Limträbalkar i dessa dimensioner är inte alls dyra och finns på lager hos vissa byggvaruhus, men kan beställas överallt.

För att svara på min egen fråga så tog jag lösningen med 45x120 reglar (byggmax klassade ) på cc 30. Och längden på reglarna blev 2,16 m.
Lade sedan på furugolv med tjocklek 2,8cm. Tycker man inte känner av något svajande utan det fungerar bra enligt min mening. Bara så att ni vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.