Håller på och ska lägga klickgolv i ett rum som ser ut som nedan, fråga är hur jag ska göra vi pil 1 ? Där går det in en bit vid fönstret och sågar jag till den plankan som ligger mot väggen så rad nr2 går perfekt in vid fönsterhålet så är det ju inte säkert att det blir bra mot det andra fönsterhålet? Pil nr 2 visar ju att den nästkommande plankan kommer behöva sågas kanske 10cm. Är det bara o kasta den lilla biten o sen kapa en ny bräda på mitten och börja eller hur gör man då?
img4e11fabc6842f.jpg

Du kan börja med att kapa den första plankan på halva dess längd så att du förskjuter skarvarna (den biten kan du avsluta med i diagonala hörnet)

Vid fönstren får du passa in plankorna för de olika hörnen allteftersom du bygger på golvet, det ger sig när du kommer till de olika hörnen. Räkna med att du får kapa om några ggr för det brukar inte vara exakta vinklar.

Paul-Staffanstorp
Inte lätt att förklara i skrift men en sak är säker och det är att jag hade börjat lägga i nedre högra hörnet istället och lagt på andra hållet då den längsta raka väggen är lättast att utgå ifrån för att man ska ha bra mothåll hela vägen...

Men det är ju jag det... ;)

Ja, du får ju såga till de plankor som kommer i fönsternicherna, både på längden och tvären om det behövs.

Det är inte så svårt om du bara tänker efter lite före du börjar. Ett första tips är att börja lägga i nedre högra hörnet på din bild. Sen får du kapa ur rektanglar så mycket som behövs vid varje fönster. Ett tips är att mäta innan och se till så att du slipper längskapa så du får väldigt smala bitar kvar. Eftersom du ha totalt 5 ställen där du behöver längskapa är det inte helt säkert att det går att få till utan att stå där med en centimeterbit, men troligen gör det det. Detta får du alltså anpassa genom att längskapa hela första raden mer eller mindre beroende på mått.

Om du mäter hela sträckorna från där du börjar fram till varje ställe där du tvingas längskapa, då har du 5 mått. Vi kallar dessa A, B; C; D och E. Dessutom blir ju sista raden ytterligare ett mått du vill ha med i ekvationen (höjden på rummet, uppifrån och ned i din bild), vi kallar detta F, Totalt 6 mått.

Sedan delar du dessa mått med bredden på en planka (den bredd den bygger). Nu vill du att när alla dessa mått (A-F) skall delas så hamnar du en en bit ifrån ett jämt heltal. tex. 11,5 betyder 11 hela rader och en halv.

11.05 är dock inte så bra mått efersom det innebär att du behöver 11 hela rader och 0.05 delar av en bräda. Har du tur så stämmer alla måtten direkt, annars får du försöka förändra situationen genom att klyva hela första raden.

Puh, svårt att förklara i bara skrift, men jag gjorde ett försök.

PS. Det går ofast att lösa med väldigt små bitar också, men då får man kanske limma och krångla för att få till det bra.

PS2. Om rummet inte har helt räta vinklar i hörnen, dvs det kilar på sista raden så är det också snyggast om man mäter upp detta innan man börjar så att man kan "fördela" kilen på första och sista raden, det syns mycket mindre om det är halva vinkeln på 2 ställen än hela på 1 ställe.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.